Virksomheder har aldrig været i stand til at forudsige fremtiden, men de seneste års turbulens har gjort planlægningen endnu vanskeligere. Ledere har kæmpet for at styre deres organisationer i svære tider, først ved at tilpasse sig pandemiens arbejdsforhold og derefter til pandemiens konsekvenser, herunder tabte forretningsaktiviteter, strategisk justering og nuværende problemer med forsyningskæden.
Der er grænser for, hvad ledere kan "planlægge" i fremtiden, og derfor leder virksomheder efter nye måder at mindske risikoen på, især ved større investeringer. As-a-service-forbrugsmodeller er stigende i popularitet inden for køb af virksomheds-IT, hvor de giver større tilpasningsevne, fleksibilitet og økonomisk sikkerhed end traditionelle indkøb.
ARTIKEL
Strategiske abonnementer: Forbered jer på en fleksibel fremtid med IT "as-a-service"
Stigende popularitet
As-a-service-modellen har været i rivende udvikling i det sidste årti, først og fremmest på grund af den værdi, den giver, når det gælder om at fjerne administrationsbyrden. Tidligere har organisationer måske ikke følt sig i stand til at investere i ny teknologi, blot fordi de ikke havde ressourcer eller viden internt til at håndtere den.
At flytte ansvaret for driften tilbage til leverandøren passer alle: Det øger sandsynligheden for investering og understøtter større vækstmuligheder for leverandører, men det giver også kunderne adgang til de digitale transformationsfunktioner, de ønsker, uden besværet med daglig administration.
Men da pandemien ramte, forudså Deloitte, sammen med andre kommentatorer, at as-a-service i stigende grad ville blive værdsat for sin anden centrale egenskab: "som noget essentielt for virksomheder, der vil forblive robuste og fleksible i disse usikre tider1." Det viste sig faktisk at være sandt i 2021, idet 81 % af de adspurgte IT-medarbejdere i Deloitte2 sagde, at det fremskyndede deres indførelse af as-a-service. 55 % sagde, at det fik dem til at investere mere i as-a-service, end de havde planlagt.
Som vi bevæger os videre fra en krise som Covid-19, har virksomheder lært en nyttig lektie - jo mere fleksibel din forretningsmodel er, jo bedre udstyret er du til alle typer udfordringer. Det er sandsynligvis derfor, at markedet for as-a-service fortsat er stærkt, med efterspørgsel på tværs af B2B-brancher, fra sikkerhedstjenester til hardware3.
Fleksibilitet og finansiel stabilitet
En af hovedårsagerne til dette opsving er de økonomiske fordele, som as-a-service-modellerne tilbyder. De flytter omkostninger fra kapitaludgifter til driftsudgifter, hvilket letter byrden for virksomheder og deres ledelsesteams i at finde budget til en stor investering på én gang.
Derudover giver kontrakter med faste betalinger, som er en mulighed for as-a-service-modeller, nervøse finansafdelinger mulighed for bedre at planlægge fremtiden med et klarere overblik over de planlagte månedsudgifter. De stabile, regelmæssige omkostninger reducerer også kompleksiteten ved at afbalancere udgående finanser i en uforudsigelig tid, for slet ikke at nævne de ekstra skattefordele.
Tilpasningsevne og risikobegrænsning
As-a-service-forbrug bidrager også væsentligt til at mindske risikoen. I et anspændt økonomisk klima forsøger organisationer i hele verden at stramme livremmen. En stor kapitaludgift til en innovation kan meget vel opfattes som en risiko, som en virksomhed ikke har råd til at foretage, især hvis ledere ikke er i stand til at garantere succes eller udbredelse med nogen sikkerhed.
Da arbejdsvaner ændrer sig så hurtigt, kan det være en udfordring at forudsige, hvordan arbejdspladsens krav vil udvikle sig, og derfor kan det være svært at forudsige, om de teknologier, der er nødvendige lige nu, stadig vil være det om tre måneder. Som eksempel kunne nævnes, at fjernarbejde blev obligatorisk en stor del af 2020 og 2021 i hele Europa, hvilket skabte mange uventede krav til specialteknologi. Selvom disse måske har virket som midlertidige forhold, har mange organisationer nu forpligtet sig til at arbejde i hybride miljøer på lang sigt.
As-a-service-løsninger giver lederne fleksibilitet til at imødekomme skiftende behov. Når efterspørgslen udvikler sig betydeligt, kan kontrakter pr. brug hjælpe med hurtigt skiftende miljøer, hvor virksomhederne stadig finder ud af, hvad deres behov er. Disse abonnementstjenester er meget nemmere at aktivere, ændre og fravælge. Ledere kan have ro i sindet, fordi de kan justere deres hybride arbejdsopsætning og tilpasse deres evner til at matche ved blot at skalere eller ændre deres as-a-service-investeringer.
Maksimering af ROI fra jeres IT-team
Før as-a-service-modellen blev almindelig, var IT-lederes rolle med at undersøge og vælge virksomhedsteknologier mere besværlig. I betragtning af vægten af den økonomiske beslutning brugte et IT-team typisk en masse tid på at undersøge specifikationerne for forskellige produkter. Det var udelukkende virksomhedens opgave at træffe den rigtige beslutning og være sikker på, at de kunne administrere og vedligeholde teknologierne internt. Den lange tid, der blev brugt på denne proces, betød, at IT havde ry for at være et omkostningscenter.
Travle IT-ledere står nu over for udfordringen med at tilpasse deres traditionelle arbejdsmiljøer til nye udfordringer som hybridarbejde. De har endnu mindre tid at dedikere til denne indkøbsproces og samtidig endnu større og mere komplekse krav at imødekomme.
Med as-a-service-løsninger er denne indkøbsproces mindre presset, da ansvaret for løsningens ydeevne og vedligeholdelse ligger hos leverandøren. Virksomheder køber blot de funktioner, som teknologien leverer. Virksomhedsledere kan være sikre på, at IT-teams investerer mindre tid og færre ressourcer i den komplekse styring af enheder og teknologier og mere tid i at sikre, at løsningen leverer afkastet af investeringen og bliver brugt af medarbejderne på en måde, der udnytter alle fordelene.
De dramatiske markedsudsving i de seneste år har vist, hvor vigtigt det er at kunne tilpasse sig hurtigt og indhente eller skalere funktioner for at understøtte de skiftende krav. As-a-service-løsninger er en mulighed for at investere i de teknologier, der virkelig hjælper en organisation med at forbedre deres udbud og udvikle deres fremtid uden at skulle bekymre sig om, hvorvidt de har evnen til at administrere dem. Kombineret med den finansielle sikkerhed, som as-a-service-modeller ofte leverer, og fleksibiliteten til at justere services efter behov, er disse modeller en smart måde for ledere at mindske risikoen ved et landskab i hurtig forandring.
Find ud af, hvordan vi opbygger mere fleksibilitet i vores model med vores Print-as-a-Service-tilbud.
- https://www2.deloitte.com/us/en/insights/industry/technology/enterprise-it-as-a-service.html#endnote-5
- https://www.deloitte.com/global/en/our-thinking/insights/industry/technology/enterprise-it-as-a-service.html
- https://venturebeat.com/security/businesses-turn-to-new-as-a-service-models-in-industry-4-0/
BROCHURE
Print-as-a-Service-brochure
Vil du finde den løsning, der passer bedst til din virksomhed?
Download vores PraaS-brochure nu for at få en komplet oversigt over fordelene og flere oplysninger om de abonnementsmuligheder, du kan vælge.
Relaterede produkter og løsninger
Få mere at vide om vores Managed Print Services-økosystem.
-
Print-as-a-Service fra Canon
Få mere at vide om vores abonnementsmodeller til arbejdspladser
-
Managed Print Services
Vores Managed Print Services kombinerer vores brancheførende løsninger og services til problemfri administration af din print- og scanningsinfrastruktur på tværs af både centraliserede og eksterne arbejdspladser.
-
Printere til arbejdspladsen
Omfattende print- og scanningsløsninger til enhver arbejdsplads.
Se mere
-
Print-as-a-Service-brochure
Find den PraaS-løsning, der passer bedst til din virksomhed.
-
4 grunde til, at "as-a-service" er fremtiden for IT-teams
As-a-service-modeller er i rivende udvikling inden for B2B-teknologi. Find ud af, hvorfor IT-teams går over til denne model til alt fra infrastruktur til print.