Den nye bogføringslov
Den nye bogføringslov fastsætter regler for, hvordan virksomheder skal registrere alle transaktioner i et bogføringssystem. Hovedprincippet i loven er, at bogføringen skal digitaliseres, og at der skal udarbejdes en beskrivelse af bogføringsproceduren.
De grundlæggende principper i den nye bogføringslov er følgende:
- Alle transaktioner skal rettidigt registreres i et digitalt bogføringssystem, som lever op til erhvervsstyrelsens krav. Alle relevante oplysninger skal inkluderes i bogføringen, og der må ikke være fejl, udeladelser eller urigtigheder i registreringerne.
- Virksomheder skal udarbejde en beskrivelse af deres bogføringsprocedurer.
- Alle bilag skal opbevares digitalt i mindst 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som bilaget vedrører.
Formålet med bogføringsloven er grundlæggende at sikre, at virksomheder overholder gældende regler og krav til regnskabsaflæggelse og har en mere ensartet og overskuelig bogføringspraksis. Loven bidrager også til implementeringen af EU-direktiver om bogføring og regnskabsaflæggelse. Du kan læse mere om den nye bogføringslov her.
Hvorfor er det vigtigt at efterleve principperne i den nye regnskabslov?
Der indføres et højere bødeniveau med mulighed for bøder på op til 1,5 mio. kr., hvis virksomheden ikke kan eller vil stille det originale digitale regnskabsmateriale eller den digitale sikkerhedskopi til rådighed for myndigheder, der har ret til at inspicere materialet1.
Desuden er der også en række fordele, som jeres virksomhed kan drage fordel af, hvis I starter jeres digitale rejse nu. Du kan læse om dem her.