ARTIKEL

Din guide til den nye bogføringslov

Vil du vide mere om, hvordan Canons dokumenthåndteringssystem Therefore kan hjælpe jer med at navigere i den nye bogføringslov?

Canon Camera

Den nye bogføringslov

Den nye bogføringslov fastsætter regler for, hvordan virksomheder skal registrere alle transaktioner i et bogføringssystem. Hovedprincippet i loven er, at bogføringen skal digitaliseres, og at der skal udarbejdes en beskrivelse af bogføringsproceduren.

De grundlæggende principper i den nye bogføringslov er følgende:

  • Alle transaktioner skal rettidigt registreres i et digitalt bogføringssystem, som lever op til erhvervsstyrelsens krav. Alle relevante oplysninger skal inkluderes i bogføringen, og der må ikke være fejl, udeladelser eller urigtigheder i registreringerne.
  • Virksomheder skal udarbejde en beskrivelse af deres bogføringsprocedurer.
  • Alle bilag skal opbevares digitalt i mindst 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som bilaget vedrører.


Formålet med bogføringsloven er grundlæggende at sikre, at virksomheder overholder gældende regler og krav til regnskabsaflæggelse og har en mere ensartet og overskuelig bogføringspraksis. Loven bidrager også til implementeringen af EU-direktiver om bogføring og regnskabsaflæggelse. Du kan læse mere om den nye bogføringslov her.

Hvorfor er det vigtigt at efterleve principperne i den nye regnskabslov?

Der indføres et højere bødeniveau med mulighed for bøder på op til 1,5 mio. kr., hvis virksomheden ikke kan eller vil stille det originale digitale regnskabsmateriale eller den digitale sikkerhedskopi til rådighed for myndigheder, der har ret til at inspicere materialet1.

Desuden er der også en række fordele, som jeres virksomhed kan drage fordel af, hvis I starter jeres digitale rejse nu. Du kan læse om dem her.

Sådan kommer I i gang

  1. Det første skridt til at komme i gang er, at organisere jeres dokumenter. Hvor er de på nuværende tidspunkt opbevaret? Har I haft en fast lagringsstrategi, hvor alle bilag til hver enkelt transaktion er samlet, eller er de spredt ud på forskellige lokationer, f.eks. i personlige e-mail-indbakker, harddiske og enheder?
For at sikre, at I overholder bogføringsloven, skal I opbevare alle bilag vedrørende hver enkelt transaktion elektronisk og organiseret. Sørg derfor for, at følgesedler ikke opbevares i et ringbind ved varemodtagelsen, mens ordrebekræftelsen eller fakturaen ligger i en finansmedarbejders e-mail-indbakke.
  1. Undersøg, hvilke systemer I har behov for at komme i gang med digitaliseringen, og vurder de løsninger, I allerede arbejder med. Med den nye bogføringslov skal virksomheder som nævnt anvende et digitalt bogføringssystem, der understøtter Erhvervsstyrelsens krav til sikkerhed, dokumentation, tilgængelighed, kompatibilitet og brugervenlighed.
Ud over et digitalt regnskabssystem er der en række andre systemer, der kan hjælpe jer med at føre en effektiv og compliant forretningspraksis, samtidig med at I optimerer jeres processer og arbejdsgange.

Digital fakturahåndtering

Et system til elektronisk fakturahåndtering automatiserer processen med at modtage, registrere, godkende og opbevare fakturaer digitalt.

Scanningsløsninger

En softwareløsning til scanning bruges til at automatisere processer i forbindelse med dokumenthåndtering og dataudtræk fra forskellige typer dokumenter, herunder fakturaer, kontrakter og andre bilag.

En sådan løsning er en stor hjælp til at komme i gang med at digitalisere jeres papirbaserede dokumenter på en effektiv og organiseret måde og hjælper med at skabe et overblik over jeres dokumenter fremadrettet.

Dokumenthåndtering

Et værktøj til dokumenthåndtering er en softwareløsning, der er designet til at hjælpe jer med at organisere, håndtere og opbevare dokumenter elektronisk. Det hjælper jer med at strømline jeres processer og optimere jeres informationssikkerhed gennem adgangskontrol, kryptering og multifaktorgodkendelse.

I forbindelse med den nye bogføringslov kan løsningen spille en vigtig rolle i sikker opbevaring af bogføringsprocedurer og dokumenter, samt opretholde et detaljeret revisionsspor for ændringer og aktiviteter relateret til dokumenterne.
  1. Udarbejd interne politikker, der beskriver jeres organisations nye processer og procedurer for digital bogføring og bilagshåndtering.
En vigtig del af efterlevelsen af kravene i bogføringsloven er at uddanne jeres personale til at bruge de nye processer og systemer korrekt for at reducere manuelle fejl. Det er også væsentligt at understrege, at jeres processer og systemer skal være så brugervenlige som muligt for at sikre en effektiv og præcis bogføring og bilagshåndtering.

Vil du vide mere om, hvordan Canons løsninger kan understøtte efterlevelsen af den nye bogføringslov?

Læs mere

  • ARTIKEL

    4 fordele ved digitalisering af bilag

    Bogføringsloven tvinger virksomheder ud på en digitaliseringsrejse, men hvad er fordelene?

  • ARTIKEL

    Sådan opnår I GDPR-compliance med software

    Behandling af personoplysninger kan være en tidskrævende proces, så hvordan kan I optimere og strømline jeres processer ved hjælp af software og samtidig sikre GDPR-compliance?

  • ARTIKEL

    Hvad er phishing og hvordan beskytter du din virksomhed mod angreb?

    Hvordan opdager du et phishing-forsøg, og hvad kan du som virksomhed gøre for at beskytte din organisation i tilfælde af et phishing-angreb?

  • ARTIKEL

    Hvor sikker er vores data i skyen?

    Flere og flere virksomheder går over til at gemme i skyen. Men hvordan sikrer vi os, at vores data er sikker?

  • ARTIKEL

    3 grunde til at tænke jeres printer ind i sikkerhedsstrategien

    Mange printere er i dag koblet til internettet. Der er derfor flere forskellige sikkerhedsrisici, som du skal være opmærksom på, når det kommer til printsikkerhed.

  • Relaterede løsninger

    • Therefore

      Vælg Therefore – en dokumenthåndteringsløsning, der er designet til at transformere den måde, I administrerer og deler virksomhedsdokumenter på.

    • Therefore™ Online

      Udnyt alle fordelene ved Therefore™-software til information management uden besværet og de umiddelbare omkostninger ved at eje og vedligeholde en server.

    • IRISXtractTM

      IRISXtract™ klassificerer automatisk jeres dokumenter og udtrækker de vigtigste data.