Se verden i farver
Marketingfolk er under mere pres end nogensinde før for at få deres kampagner til at være ekstremt virkningsfulde, fremkalde en reaktion og øge antallet af besøgende, så de er afhængige af farver som et af de mest effektive værktøjer, de har til rådighed. Og når vi kommer ud af pandemiens restriktioner, bruges især neonfarver til at få publikum til at stoppe op1.
Du behøver blot at se på neonfarvens kulturelle historie for at se, hvorfor den er så fremtrædende lige nu. Fluorescerende farver repræsenterer sjov, ungdommelighed og overskud – tænk på 1950'erne Las Vegas, Miami Beach, Madonna i 1980'erne, cocktails, '90'ernes acid house-fester... Neon skriger fest, feel-good, sorgløshed, dans og glamour2 – den diametrale modsætning til den triste, kedelige, angstfyldte oplevelse af pandemiens nedlukninger og sociale restriktioner. Ganske enkelt bruger brands neon som en modgift til urolige tider.3
Og det er ikke kun grafisk design og emballage, der tænder for neonlys, men også de faktiske produkter. Designere som f.eks. Kenzo, Longchamp og Balmain4 og flere mainstream-modenavne, herunder Adidas og Puma, har lanceret 2021-kollektioner i lyse farver og neon, og tendensen er også blevet snappet op af skønheds- og boligindretningsbranchen.
Men kan printleverandører trygt imødekomme den stigende efterspørgsel efter reklameapplikationer i storformat, der har den visuelle neoneffekt? Er der noget mere skuffende for en brand-kunde end print, der slet ikke lever op til det originale grafiske design, eller som undersælger et produkt? Farve er udtryk for et brands personlighed, så hvis det printede output ikke lever op til køberens høje forventninger, vil det sandsynligvis blive afvist, og så er det tilbage til tegnebrættet, hvilket betyder spild, udgifter, tabt tid og en utilfreds kunde.