Nye arbejdsmiljøer
Informationsdeling er et afgørende fundament for alle virksomheder. Uden informationsdeling ville de fleste ikke kunne få udrettet noget. Derfor er det ingen overraskelse, at dokumenthåndtering er et vigtigt aspekt af den daglige drift og kan påvirke en virksomheds langsigtede produktivitet, succes og modstandsdygtighed.
Arbejdsmønstrene har ændret sig hurtigt i de senere år. Den måde, virksomheder samarbejder og håndterer information på, har udviklet sig, fordi medarbejderne nu kan vælge, hvordan og hvor de vil arbejde. I dag skal arbejdsgivere håndtere en mere "nomadisk" arbejdsstyrke og er afhængige af arbejdspladsens teknologi for at lette kravene til at skifte mellem fjern-, kontor- og samarbejdsmiljøer.
En ny rapport fra Gartner anslår, at ved udgangen af 2023 vil 48 % af verdens kontoransatte enten arbejde helt på afstand eller decentralt på flere forskellige lokationer. Nu skal lederne sikre, at selve infrastrukturen til informations- og dokumentdeling stadig er egnet til formålet uden for kontorets vægge - alt sammen for at sikre, at produktiviteten forbliver intakt, uanset hvor medarbejderne vælger at logge ind.
Selvom der findes værktøjer til at gøre dette til virkelighed, er dokumenthåndtering og -adgang for mange virksomheder ikke så let, som det burde være. Faktisk viste vores undersøgelse, at selvom de fleste IT-beslutningstagere føler sig sikre på deres digitale infrastruktur og praksis, kæmper mange brugere stadig med at få adgang til dokumenter. Her er det tydeligt, at der er en uoverensstemmelse mellem, hvordan IT-teams opfatter deres evner, og den virkelighed, som medarbejderne står over for på daglig basis. At bygge bro over denne videnskløft er en vigtig del af at lykkes med at opfylde langsigtede forretningsmål, snarere end at hindre dem.
I takt med at flere og flere medarbejdere skifter mellem forskellige arbejdsmiljøer, er it-beslutningstagere nødt til at indse, at i et moderne, effektivt workflow skal medarbejderne kunne få adgang til alle slags dokumenter, både papir og digitale, uanset hvor de har brug for dem. Først da kan de skabe et fremtidigt arbejdsmiljø, der er fleksibelt, tager hensyn til alle medarbejderes behov og skaber forretningsprocesser, der er så effektive og smidige som muligt.