Selvom digitaliseringen er stigende, er der stadig kontrakter, fakturaer, følsomme oplysninger og andre dokumenter, som hver dag skal printes. Mange printere er i dag koblet til internettet og er samtidig lige så effektive som en computer med hardware, processor og hukommelse. Der er derfor flere forskellige sikkerhedsrisici, som du skal være opmærksom på, når det kommer til printsikkerhed.
Hvis printsikkerhed også ligger langt nede på jeres prioriteringsliste, får du her 3 grunde til at genoverveje jeres fokus:
- Målskive for hackere
Når vi snakker IT-sikkerhed, er det ofte computersikkerhed, der er top of mind. Men eftersom mange moderne multifunktionsprintere i dag har de samme egenskaber som en computer, skal printersikkerheden også være i top. En printer håndterer mange dokumenter i løbet af en dag, og når den også er koblet til virksomhedens internet, udgør den en målskive for hackere. Undgå derfor databrud ved at beskytte printere, der er tilsluttet netværket, og ved at sikre alle brugeraktiviteter i forbindelse med print. Det er derudover også en rigtig god idé at kryptere alt data, som sendes til og fra multifunktionsprinteren.
- Beskyt identificerbare oplysninger
Fra du frigiver dokumentet på computeren, til du står fysisk ved printeren, kan det nogle gange tage flere minutter. Måske skal du lige forbi kaffemaskinen på vejen, eller også møder du en kollega, der har et spørgsmål eller to - alt imens personlige dokumenter ligger udprintet i enhedens udfaldsbakke til frit udsyn for uvedkommende. Dette er et brud på GDPR-loven. Med en Follow-me printløsning skal du være fysisk til stede, før udskrivningen kan finde sted, og du undgår derfor, at fortrolige oplysningerne ender i forkerte hænder.
- Sikkerhed som et konkurrenceparameter
IT-sikkerhed er for mange virksomheder et overset udvælgelseskriterie, når kunderne skal udvælge deres samarbejdspartner. Der har altid været stor fokus på, hvordan f.eks. et hackerangreb kan være skadeligt for en virksomheds ry, men IT-sikkerhed kan med stor fordel også bruges som et konkurrenceparameter. Tillid er alfa omega, når det kommer til forholdet med dine kunder. Ved at proklamere, at jeres sikkerhedsstrategi og alle punkter herunder er gennemtænkte, tvivler kunderne ikke på, at deres data er sikker hos jer.