Sådan implementerer du Zero Trust

Hvad er Zero Trust, og hvordan kan du implementere det i din IT-infrastruktur?
 GettyImages-538082891_1344

Hvad er Zero Trust?

’Zero Trust’ er formentlig ikke gået manges næse forbi i 2023. Med den hastige teknologiske og digitale udvikling, har de fleste virksomheder IT-sikkerhed højt på prioriteringslisten. Informationssikkerhed har aldrig været vigtigere end i dag, og det er her, Zero Trust kommer ind i billedet.

Zero Trust er en ny tilgang til cybersikkerhed, og tilgangen går grundlæggende ud på, at man ikke kan stole på nogen - ingen brugere, ingen enheder og ingen tjenester.

Hvordan virker Zero Trust?

Uanset hvem du er, om du er en intern eller ekstern bruger, om du arbejder på kontoret eller fra et andet sted, har alle brugere de samme betingelser.

De grundlæggende principper for Zero Trust:

- Alle brugere skal verificeres, før de kan få adgang til virksomhedens data.
- Du kan ikke stole på, at brugeren er den, vedkommende giver sig ud for at være – det gælder både interne og eksterne brugere.
- Alle aktiviteter overvåges og kan spores for at opdage mistænkeligt adfærd i realtid.

Så hvordan indfører I Zero Trust-principperne i jeres IT-infrastruktur?

1. Multifaktorgodkendelse

Det første step til implementering af Zero Trust principperne er multifaktor godkendelse eller multi-factor authentification (MFA).

Multifaktorgodkendelse er en funktion, hvor alle brugere, uanset hvilken enhed de logger ind fra, eller hvor de befinder sig, skal identificere sig selv, før de får adgang.

2. Mikrosegmentering af netværket

En meget effektiv sikkerhedsforanstaltning er mikrosegmentering, hvor du opdeler dit netværk i mindre segmenter eller zoner. Det giver dig mulighed for at overvåge aktiviteterne på netværket mere præcist og begrænse angrebsfladen, hvis din virksomhed bliver ramt af hackerangreb.

For at få adgang til de forskellige zoner eller segmenter kræver det igen, at brugeren er autoriseret og valideret ud fra de specifikke adgangskrav, der er opstillet.

3. Overvågning af aktiviteter

Alle aktiviteter i din virksomhed skal overvåges. Dette omfatter alt fra print- og scanningsaktiviteter til netværksadgang og sporing af adgang til virksomhedsdata.

På den måde kan du identificere sikkerhedstrusler og angreb i realtid og reagere hurtigt, hvis du opdager mistænkelig adfærd eller uautoriserede adgangsforsøg.

4. Implementering af Principle of least privilege (PoLP)

Kontrol af brugeradgang og tilladelser baseret på attributter eller roller.

PoLP går grundlæggende ud på, at alle brugere kun har adgang til de ressourcer, systemer og data, der er nødvendige for at kunne udføre deres arbejde. F.eks. har en medarbejder i salgsafdelingen ikke behov for at have adgang til HR-data eller it-udstyr og har derfor ikke adgang til dem. Omvendt vil en medarbejder i HR-afdelingen ikke have adgang til salgsafdelingens data.

Har du brug for rådgivning om implementering af Zero Trust?

Læs mere

GDPR-lovgivningen og HR’s centrale rolle

HR spiller en afgørende rolle i overholdelsen af GDPR-loven. Hvordan sikrer de, at de overholder lovgivningen?

Sådan opnår I GDPR-compliance med software

Behandling af personoplysninger kan være en tidskrævende proces, så hvordan kan I optimere og strømline jeres processer ved hjælp af software og samtidig sikre GDPR-compliance?

4 fordele ved follow me print

Overvejer I en Follow Me løsning til jeres print? Læs og find ud af, om løsningen er noget for jer.

Hvad er phishing og hvordan beskytter du din virksomhed mod angreb?

Hvordan opdager du et phishing-forsøg, og hvad kan du som virksomhed gøre for at beskytte din organisation i tilfælde af et phishing-angreb?

Hvor sikker er din data i skyen?

Flere og flere virksomheder går over til at gemme i skyen. Men hvordan sikrer vi os, at vores data er sikker?

3 grunde til at tænke jeres printer ind i sikkerhedsstrategien

Mange printere er i dag koblet til internettet. Der er derfor flere forskellige sikkerhedsrisici, som du skal være opmærksom på, når det kommer til printsikkerhed.

Relaterede løsninger

Therefore

Vælg Therefore – en dokumenthåndteringsløsning, der er designet til at transformere den måde, I administrerer og deler virksomhedsdokumenter på. Besøg vores webside allerede i dag!

iWEMC

En skalerbar flådestyringsløsning, der øger produktiviteten.

uniFLOW Online

Effektiv print- og scanningshåndtering via clouden.