Spejlreflekskameraer vs. spejlløse kameraer: Hvad er bedre til fotografering og video?

Med det bredere udvalg af spejlløse kameraer, der er tilgængelige nu, har der aldrig været et bedre tidspunkt til at skifte til spejlløst. Her udforsker vi forskellene mellem spejlreflekskameraer og spejlløse kameraer og forklarer fordelene ved Canon EOS R-systemet.
Et kig over fotografens skulder på LCD-skærmen på et Canon EOS R10, der viser to flamencodansere, der bliver filmet.

Med EOS R-systemet, der omfatter både APS-C- og fullframe-modeller, er der nu et bredt udvalg af spejlløse kameraer, der giver både professionelle og hobbyfotografer nye fordele. Men uanset om du vil opgradere fra et ældre kamera eller opgradere fra et kompaktkamera til et kamera med udskiftelige objektiver, overvejer du måske et traditionelt digitalt spejlreflekskamera frem for et spejlløst kamera.

Det råder ingen tvivl om, at Canons EOS-spejlreflekskameraer er fantastiske kameraer, og Canon EF-objektiver satte standarden for objektivdesignet, da de var på deres højeste. EOS R-systemet repræsenterer dog en trinvis ændring i både ydeevne og kreative muligheder. Med et stadigt voksende udvalg af avancerede RF- og RF-S-objektiver og -tilbehør giver dette system også fotografer, filmskabere og content creators et hidtil uset niveau af kvalitet og kontrol.

Her ser vi på forskellene mellem digitale spejlreflekskameraer og spejlløse kameraer med ekspertviden fra Canon Europe Senior Product Specialist Mike Burnhill for at hjælpe dig med at få øjnene op for fordelene ved at skifte til spejlløst.

Et billede af et Canon EOS 80D-kamera, der viser spejlmekanismen.

Forkortelsen DSLR betyder et digitalt spejlreflekskamera. Refleksdelen henviser til spejlet, der reflekterer lys op i søgerenheden. Spejlet skal bevæge sig væk, for at lyset kan nå sensoren bag det, og det kræver en relativt klodset mekanisme, som øger kameraets størrelse og vægt og også kan medføre tekniske komplikationer.

Et Canon EOS R7 på en klippe. Der er ikke monteret et objektiv, så sensoren er synlig indeni.

I et spejlløst kamera som f.eks. Canon EOS R7, er der ingen spejlmekanisme, men en direkte sigtelinje gennem objektivet til sensoren. Det, du ser i den elektroniske søger (EVF), er en projektion af sensorbilledet – hvilket betyder, at i modsætning til den optiske søger i et digitalt spejlreflekskamera kan det vise et eksempel af effekten af dine optagelsesindstillinger. Som Canon Europes Mike Burnhill siger: ”Den elektroniske søger på spejlløse kameraer giver dig mulighed for at se eksponeringen af billedet, før du overhovedet har taget det."

Spejlreflekskamera vs. spejlløst kamera: Husstørrelse og vægt

”En af de vigtigste ting ved digitale spejlreflekskameraer er, at de har et spejl eller pentaprisme til at lede lys gennem søgeren,” forklarer Mike, ”men det skal have plads til at flytte sig væk for at eksponere sensoren. Ved at fjerne spejlet kan vi reducere kameraets størrelse og vægt."

Vægtbesparelsen ved et spejlløst kamera og objektiv i forhold til et spejlreflekskamera kan være betydelig. Et Canon EOS R8 (inkl. batteri og hukommelseskort) parret med et RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv vejer ca. 1.161 g, mens en sammenlignelig opsætning med et spejlreflekskamera – et Canon EOS 6D Mark II med et EF 24-105mm f/4L IS II USM-objektiv – der vejer ca. 1.560 g, er mere end 34 % tungere. For at se på det på en anden måde er forskellen på næsten 400 g omtrent vægten af RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-ultravidvinkel-zoomobjektivet, hvilket betyder, at du kan pakke begge RF-objektiver i din spejlløse udstyrstaske, så du får udvidede zoomfunktioner på din vandretur eller ekspedition, og du bærer stadig ikke mere vægt end med DSLR-opsætningen.

Livsstils-content creator Diana Millos brugte EOS R10 til at fotografere Andalusiens kultur og arkitektur. Hun siger: "EOS R10 ligner næsten et stykke legetøj, når du kommer fra et kamera, der er meget tungere, f.eks. EOS 80D, som jeg bruger. Jeg kan godt lide, at det er lille og let, men det er stadig lige så effektivt."

En kvinde i en gul kjole og solhat holder et EOS R10-kamera op til det ene øje.

Spejlløse kameraer som Canon EOS R10 tilbyder effektive funktioner af høj kvalitet i et mere bærbart og let design, fordi de ikke behøver rumme spejlmekanismen som i et digitalt spejlreflekskamera.

Et Canon EOS 5D Mark IV med EF 70-200mm f/2.8L IS III USM-objektiv sammen med et EOS R med RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv.

En illustration af den vægt- og størrelsesfordel, som EOS R-systemkameraer og RF-objektiver har. Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv, der er parret med et EOS R (højre) er markant kortere (når det er trukket tilbage) end dets EF-modpart, EF 70-200mm f/2.8L IS III USM parret med et EOS 5D Mark IV (venstre). Den spejlløse opsætning er også ca. 630 g lettere, hvilket betyder, at du kan tage ekstra drikkevarer med eller et ekstra objektiv for at få et bredere perspektiv – f.eks. RF 28-70mm F2.8 IS STM, som kun vejer 490 g, eller RF 24-105mm F4L IS USM på 700 g – så du bærer på omtrent samme vægt som ét EF-objektiv og et digitalt spejlreflekskamera.

Objektivfatninger: Hvorfor er spejlløst bedre end spejlrefleks?

RF-fatningen, der bruges på EOS R-systemkameraer, introducerede mange nyskabelser. ”RF-fatningen er designet med fokus på fremtiden,” forklarer Mike, ”som f.eks. forbedring af kommunikationshastigheden mellem kamera og objektiv og tilføjelse af ekstra kontakter til understøttelse af flere funktioner.” Disse omfatter meget hurtigere autofokus, digital objektivoptimering i realtid og forbedrede knapper som f.eks. kontrolringen, der kan tilpasses på RF-objektiver.

I stedet for hele tiden at skulle arbejde med et DSLR-spejl mellem fatningen og sensoren, kan objektivdesignere bringe RF-objektiver tættere på selve sensoren og forbedre den optiske ydeevne. Dette har resulteret i hurtigere, mere lysstærke objektiver med enestående kvalitet samt nye, avancerede objektivdesign.

En illustration af RF-fatningen på et Canon EOS R3-kamera.

Hjertet i det spejlløse Canon EOS R-system er den innovative RF-fatning, der har en kortere fokuseringsafstand bagpå og muliggør superhurtig kommunikation mellem objektiv og hus.

Et objektiv til alle typer fotografering og video

Siden introduktionen af de første RF-objektiver i 2018 er Canons udvalg af objektiver til det spejlløse EOS R-system vokset eksponentielt. Det omfatter nu dedikerede RF-S-objektiver, der er udviklet til spejlløse kameraer med APS-C-sensorer som f.eks. EOS R10 og EOS R7. Det gør det også muligt for content creators at udforske spændende nye objektivteknologier og fange både stillbilleder og videoindhold i høj kvalitet.

RF- og RF-S-objektivserien giver et komplet udvalg af kreative muligheder: Lige fra RF 10-20mm F4L IS STM-zoomobjektivet med ultravidvinkel til de utroligt kompakte og lette supertelefotoobjektiver som RF 600mm F11 IS STM og RF 1200mm F8L IS USM. Selv "standard"-objektiver er alt andet end almindelige, hvor RF 28-70mm F2.8 IS STM og RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM giver enestående billedstabilisering og autofokusydeevne for skarpe billeder og video.

Der findes også unikke stereoskopiske objektiver og VR-objektiver, som gør det nemt at skabe medrivende 3D-video og -billeder med kompatible spejlløse EOS R-systemkameraer. Objektiver som RF-S 3.9mm F3.5 STM DUAL FISHEYE, der er designet til APS-C EOS R-systemkameraer, er kernen i Canon EOS VR-SYSTEMET, som gør det nemmere for flere at skabe flerdimensionelt 3D- og VR-indhold.

Hybride RF-objektiver – herunder zoomobjektiver, f.eks. RF 24-105mm F2.8L IS USM Z-objektivet, og objektiver med fast brændvidde, f.eks. RF 35mm F1.4L VCM – kombinerer funktionerne fra stillbilled- og videoobjektiver. De er det perfekte valg til en blanding af fotografering og filmproduktion. Disse højtydende hybridobjektiver er spækket med avancerede teknologier, herunder irisringe til manuel justering af blænde, mens du optager video, minimal focus breathing og hurtige, støjsvage fokuseringsmotorer. Zoomobjektiverne i serien har også professionelle, elektroniske parfokale fokusfunktioner, mens du zoomer, samt muligheden for at benytte en power zoom.

Et Canon EOS R7-kamera med Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL-objektiv på sort baggrund.

Canon RF-S 7.8mm F4 STM DUAL er et innovativt dobbelt objektiv, der er designet til at gøre optagelse af 3D-stillbilleder og -videoer af høj kvalitet mere tilgængelig end nogensinde før for brugere med APS-C EOS R-systemkameraer, og det er særligt velegnet til næroptagelser.

Canons serie af RF-hybridobjektiver – to zoomobjektiver og tre objektiver med fast brændvidde – afbildet på en sort baggrund.

Det spejlløse Canon EOS R-system er designet med videofotografers og filmskaberes behov i tankerne lige fra starten, og Canons banebrydende hybride RF-objektiver giver avancerede funktioner til både stillbilleder og video.

Optiske versus elektroniske søgere: Hvad er bedst?

Spejlreflekskameraer har optiske søgere, som giver et klart billede af en scene i godt lys. Men de elektroniske søgere (EVF'er), der bruges på spejlløse kameraer, har betydelige fordele.

Især hvis du bruger et EOS R-systemkamera, gør eksponeringssimulation det muligt at få vist billedet med din eksponering, Picture Style og andre benyttede indstillinger, både i søgeren og på LCD-skærmen på bagsiden. På et digitalt spejlreflekskamera fungerer eksponeringssimulation, når du bruger skærmen på bagsiden i Live View-funktion, men ikke i søgeren. Med en elektronisk søger kan du også komponere dit billede og fokusere i svagt lys, hvor det er for mørkt til at se med det blotte øje gennem en optisk søger. Elektroniske søgere kan vise digitale hjælpemidler eller overlejringer, der understøtter en række hjælpefunktioner i realtid, f.eks. focus peaking og zebramønstre. Når du f.eks. optager video, har den elektroniske søger i EOS R-systemkameraer den samme manuelle fokushjælpeskærm som Canons professionelle Cinema EOS-kameraer.

En elektronisk søger gør det også muligt at få vist et mere detaljeret niveau af optagelsesoplysninger samt at navigere og ændre indstillinger i kameramenuerne. Med en elektronisk søger kan du også gennemse billeder og film, som du har optaget, selv når forholdene kan være for lyse til at kunne ses tydeligt på kameraets LCD-skærm.

Elektroniske søgere i Canon EOS R-systemkameraer udvikler sig løbende – med EOS R1 og EOS R5 Mark II med en søger uden blackout og høj opdateringshastighed, der giver dig en problemfri optagelsesoplevelse sammenlignet med et spejlreflekskamera med færre afbrydelser i kritiske øjeblikke, når du optager kontinuerligt.

Naturfotograf Dani Connor, der brugte EOS R7 på en rejse i jagten på den truede iberiske los, fandt ud af, at det at arbejde med en elektronisk søger fuldstændigt forvandlede hendes fotografering.

"Hvis jeg har brug for at reagere hurtigt, når jeg fotograferer dyr i naturen, eller hvis lyset ændrer sig konstant, kan jeg med et spejlløst kamera hurtigt justere min ISO eller lukkertid, og jeg kan se, hvordan mit foto vil se ud, uden at jeg behøver fjerne øjet fra søgeren."

En billede af en elektronisk søger.

Den elektroniske søger (EVF) i et spejlløst kamera anvender en kompakt version med høj opløsning af samme skærmteknologi som LCD-skærmen på bagsiden af kameraet. En af fordelene ved dette er, at det giver dig mulighed for at se, hvad kameraet ser, selv under forhold, der er for mørke til, at det øje, der ikke får hjælp, kan se noget.

En billede, der viser vejen for lys inde i et digitalt spejlreflekskamera, reflekteret af et spejl op i en pentaprisme og derefter søgeren.

Spejlet i et digitalt spejlreflekskamera reflekterer lys op til den optiske søger via en pentaprisme, så billedet vender den rigtige vej. Med en optisk søger kan du dog ikke få vist effekterne af Picture Styles, hvidbalance og andre billedbehandlingsindstillinger, før du trykker på lukkerudløseren, som du kan med den elektroniske søger i et spejlløst kamera.

Tager spejlløse kameraer bedre billeder og videoer?

Da EOS R-systemet kom ud første gang, var det ikke radikalt forskelligt at tage billeder med spejlrefleks- eller spejlløse kameraer, når det kommer til den faktiske billedkvalitet. Men med den nyeste teknologiudvikling løfter EOS R-systemets spejlløse kameraer ydeevnen op på et højere niveau.

Indbygget korrektion

"En af fordelene ved RF-fatningen er hurtig kommunikation mellem objektivet og kameraet. Hvis du har optiske udfordringer, som f.eks. diffraktion og aberration, kan vi foretage korrektion i kameraet i realtid," siger Mike. "Denne øjeblikkelige behandling betyder, at du får bedre billedkvalitet direkte fra de spejlløse kameraer."

Kontinuerlig optagelseshastighed

I nogle situationer er spejlløse kameraer, som f.eks. EOS R7 med en kontinuerlig optagelseshastighed på op til 15 billeder/sek. ved hjælp af den mekaniske lukker og 30 billeder/sek. ved brug af den elektroniske lukker med fuld autofokus-sporing, mere tilbøjelige til at producere ensartede, brugbare billeder end EOS 7D Mark II eller EOS 90D, som begge har en maksimal kontinuerlig optagelseshastighed på 10 billeder/sek.

RAW burst-funktion, der er tilgængelig på nogle spejlløse kameraer, herunder EOS R8, EOS R7 og EOS R10, forbedrer yderligere dine chancer for at fange det perfekte øjeblik. Den optager ikke blot RAW-filer med op til 30 billeder/sek., den har også en mulighed for at optage billeder i et halvt sekund, før du trykker udløserknappen helt ned. Med foroptagelse kan du stort set spole tilbage i tiden og gå et halvt sekund tilbage for at gemme de øjeblikke, du måske er gået glip af.

EOS R5 Mark II og EOS R1 tager dette endnu et skridt videre med en funktion til Pre-continuous-optagelse. Når kameraet er indstillet til kontinuerlig optagelse og AF er slået til, kan du trykke udløserknappen halvt ned og sigte, hvor du forventer, at handlingen finder sted. Kameraet begynder at lagre billeder med fuld AE- og AF-sporing. Når du trykker knappen helt ned, begynder kameraet ikke bare at tage billeder, det gemmer også de 15 billeder (EOS R5 Mark II) eller 20 billeder (EOS R1) lige før det fulde tryk. Dette sikrer, at du fanger det øjeblik, hvor handlingen sker, og det fungerer, når du optager JPEG- eller HEIF-billeder samt RAW. (Det er også mere ligetil end RAW burst-funktion – det gemmer individuelle RAW-filer, mens RAW burst-funktion bruger et særligt filformat, hvorfra individuelle billeder skal udtrækkes). Der er intet som dette på noget spejlreflekskamera.

A cutaway diagram illustrating the IS system in the Canon EOS R5.

Billedstabilisering

Mange objektiver har billedstabilisering, der modvirker effekten af kamerarystelser. Men RF- og RF-S-objektiver, der er udstyret med en optisk billedstabilisator, har et forbedret stabiliseringsniveau sammenlignet med de tilsvarende EF- og EF-S-objektiver.

Flere spejlløse EOS R-systemkameraer er udstyret med en 5-akset indbygget billedstabilisator (IBIS). Hvis du bruger et IS-udstyret objektiv på et kamera med IBIS, arbejder de to sammen om at producere endnu større stabiliseringsniveauer – op til 8,5 stop i midten af billedrammen og 7,5 stop i kanten, afhængigt af kameraet og det anvendte objektiv. Det betyder, at du kan optage håndholdt med en langsommere lukkertid og stadig tage skarpe billeder.

Den avancerede IBIS og billedstabiliseringsteknologien i objektivet er også effektiv, når du optager video. EOS R-systemkameraer har en dedikeret Movie Digital IS-funktion, som kan kombineres med IBIS og Optical IS for at forbedre optagelsens stabilitet, hvilket gør spejlløse EOS R-systemkameraer til et bedre valg til videooptagelse sammenlignet med spejlreflekskameraer.

En visning af LCD-skærmen på et Canon EOS R8, der viser fotografen, der optager en video af potteplanter.

De nyeste spejlløse kameraer som f.eks. EOS R8 indeholder avancerede funktioner til content creators som 4K 60p-video med intelligent motivsporing – noget, der ikke tilbydes i digitale spejlreflekskameraer, f.eks. EOS 7D Mark II eller EOS 90D.

Autofokus: Spejlløst kamera versus digitalt spejlreflekskamera

Alle spejlløse EOS R-systemkameraer bruger Canons Dual Pixel CMOS AF-autofokussystem – f.eks. Dual Pixel CMOS AF II i EOS R6 Mark II, EOS R8, EOS R7 og EOS R10 og en nyere version kaldet Dual Pixel Intelligent AF i EOS R5 Mark II. I alle versioner af dette system bruges hver pixel i sensoren til både fokusering og billeddannelse sammenlignet med den specifikke punktbaserede faseregistreringssensor, der fokuserer gennem søgeren på spejlreflekskameraer.

En af de store fordele ved disse spejlløse kameraer er muligheden for at vælge et AF-punkt hvor som helst i billedet. "Dette er umuligt på et digitalt spejlreflekskamera," forklarer Mike, "og det giver også mulighed for funktioner som ansigtssporing, øjensporing og dyresporing, som vi ser i disse kameraer. Du kan for eksempel følge øjnene på en fugl i luften og følge den i billedet – igen noget, der er umuligt for et spejlreflekskamera."

På mange spejlløse EOS R-systemkameraer omfatter den avancerede motivregistrering endda biler, motorcykler, fly og tog, hvor førerens, kørerens eller pilotens position automatisk spores af det intelligente autofokussystem.

Spejlløse EOS R-systemkameraer kan også fokusere under mørkere forhold. EOS R1's autofokus kan låse sig fast på et motiv i lys så svagt som -7,5 EV, hvilket omtrent svarer til et stjerneoplyst landskab. Denne forbedrede AF-følsomhed gør også autofokus mulig ved mindre maksimale blænder end før. Par f.eks. det kompakte RF 600mm F11 IS STM-telefotoobjektiv med en Canon Extender RF 2x, så har du i praksis et 1200mm f/22-objektiv – komplet med effektiv autofokus.

Displayet på et Canon EOS R7, der viser autofokuspunktet på øjnene på en rovfugl, der sidder på en gren.

Den hurtige elektroniske lukker og autofokus med registrering af dyreøjne, der findes i de nyeste spejlløse kameraer som f.eks. EOS R7 og EOS R10, er ideelle til fotografer på alle færdighedsniveauer. "For en naturfotograf er det ret sejt at kunne følge et dyrs øjne," siger naturspecialist Dani Connor. ”Det åbner op for nye muligheder, der ikke var tilgængelige for mig som DSLR-bruger."

Mekanisk lukker versus elektronisk lukker

De fleste digitale spejlreflekskameraer har mekaniske lukkere, men alle Canons spejlløse EOS R-systemkameraer har både en elektronisk lukker og en mekanisk lukker.

Hvad er fordelene ved en elektronisk lukker sammenlignet med en mekanisk lukker?

Med en elektronisk lukker låses den mekaniske lukker åben, og billedsensoren læses grundlæggende elektronisk. Den største fordel ved dette er, at optagelse kan være helt lydløs – ikke blot mere stille, med lukkeren dæmpet eller undertrykt, som når du vælger S-indstillingen ("blød" optagelse), der er tilgængelig på nogle kameraer. Det kan være uvurderligt, når du fotograferer nervøse dyr, babyer, der sover, eller taler på bryllupper.*

Elektroniske lukkere muliggør også hurtigere kontinuerlig optagelse. ”Med mekaniske lukkere," siger Mike, ”var det hurtigst mulige i vores DSLR-kameraer 16 fps [billeder pr. sekund] på EOS-1D X Mark III, et meget avanceret, professionelt kamera. Med den elektroniske lukker kan EOS R10 give dig mulighed for op til 23 fps til en brøkdel af prisen, mens EOS R7 kan optage ved 30 fps, hvilket svarer til hastigheden på EOS R3, et andet professionelt kamera, men til en tredjedel af prisen."

Men fænomenet ”rolling shutter” kan være et problem, når du fotograferer action med en elektronisk lukker – genstande, der bevæger sig hurtigt, som f.eks. en golfkølle der svinges eller en roterende propel, kan bevæge sig i den tid, det tager for hele billedet at blive læst, og efterlader dem forvrængede i det endelige billede. Fænomenet er dog stærkt reduceret i de seneste spejlløse kameraer. EOS R5 Mark II og EOS R1 er udstyret med innovative bagbelyste CMOS-fullframe-sensorer og har en DIGIC Accelerator-billedprocessor ud over deres DIGIC X-billedprocessor. Denne kombination af højhastighedsprocessor og sensorteknologi minimerer rolling shutter-forvrængning – med EOS R1 – til niveauet for de hurtigste mekaniske blænder på markedet eller endnu længere.

Sort/hvid-nærbillede af et barn, der kigger ned i koncentration.

Familiefotografen Helen Bartlett finder det uvurderligt at have mulighed for helt lydløs optagelse på sine EOS R-systemkameraer. Fordi det forhindrer, at lyden af lukkeren distraherer de unge motiver eller endda vækker dem, hvis de sover, kan hun indfange dem i mere naturlige situationer. Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 50mm F1.2L USM-objektiv ved 1/1000 sek., f/1.2 og ISO100. © Helen Bartlett

Batterilevetid: Digitalt spejlreflekskamera versus spejlløst kamera

Det siges ofte, at digitale spejlreflekskameraer har længere batterilevetid end spejlløse kameraer, hovedsageligt fordi et spejlløst kameras elektroniske søger kræver strøm, mens et digitalt spejlreflekskameras optiske søger ikke bruger strøm. I praksis afhænger batterilevetiden imidlertid meget af, hvordan du bruger kameraet – brug af flash vil f.eks. bruge mere strøm på begge typer kameraer, mens brug af LCD-skærmen på et digitalt spejlreflekskamera typisk bruger mere strøm end brug af LCD-skærmen på et spejlløst kamera. Et digitalt spejlreflekskamera i mellemklassen som f.eks. EOS 90D tilbyder 1.200 billeder eller mere med søgeren og 450 med LCD-skærmen, mens det spejlløse EOS R6 Mark II leverer 450 billeder med elektronisk søger eller 760 med LCD-skærmen.

Forskellen er endnu større på professionelt niveau: Hvis du f.eks. holder dig til søgeren på EOS-1D X Mark III, kan du tage 2.500 billeder, før batteriet løber tør, men det falder til 600 billeder, hvis du er afhængig af Live View, sammenlignet med det spejlløse EOS R3's 620 billeder med søger og 860 med LCD. Så hvis du foretrækker at bruge LCD-skærmen på bagsiden, kan spejlløse kameraer meget vel give dig flere billeder på en enkelt opladning.

Strømforbruget er blevet yderligere optimeret i spejlløse Canon EOS R-systemkameraer med introduktionen af nye højtydende batterier. Desuden kan forskellige strømbesparende funktioner i kameramenuen sammen med muligheden for opladning via USB og power banks forlænge kameraets driftstid endnu mere.

Spejlløst kamera vs. spejlreflekskamera: At tage valget

Spejlreflekskameraer har deres styrker, men spejlløse EOS R-systemkameraer og -objektiver tilbyder et væld af innovativ teknologi, der låser op for nye kreative muligheder for fotografering og video.

Hvis du vil have et letvægtskamera med hurtig billedhastighed til rejsefotografering, kan et spejlløst kamera som f.eks. EOS R10 være ideelt. Hvis du nyder natur- og actionfotografering, giver de spejlløse højhastighedskameraer som EOS R7 og EOS R6 Mark II dig den højere ydeevne, du har brug for. Hvis du vil gå op til fullframe-fotografering og -video, er det spejlløse EOS R8 fyldt med kreative funktioner, der hjælper dig med at nå dine kunstneriske mål. Og naturligvis udvides serien til førende spejlløse kameraer med banebrydende funktioner, der opfylder behovene hos de mest krævende professionelle fotografer, herunder EOS R3 og EOS R1.

På tværs af hele serien giver det spejlløse EOS R-system dig mulighed for at bruge næste generations RF- og RF-S-objektiver med medfølgende fordele, herunder billedkorrektion i kameraet og ydeevne med automatisk fokussporing.

Et spejlløst kameras elektroniske søger gør det muligt at få vist en forhåndsvisning af dit billede i søgeren med de benyttede optagelsesindstillinger. Live View på den bageste LCD-skærm på et spejlreflekskamera vil gøre det samme, men det er ikke altid praktisk at optage på denne måde. Du vil heller ikke kunne se meget i mørke i en søger på et spejlreflekskamera – i modsætning til den elektroniske søger i et spejlløst kamera, som gør det muligt for dig at komponere dit billede under næsten alle forhold.

Avancerede autofokusfunktioner, f.eks. Animal Eye AF og Vehicle AF, er kun tilgængelige i de seneste EOS R-systemkameraer. Disse spejlløse kameraer giver dig også frihed til at optage med enten en elektronisk eller mekanisk lukker, typisk med meget højere kontinuerlige optagelseshastigheder og mulighed for helt lydløs optagelse.

Fra ergonomi til autofokus, lukkertype til lukkertid – prøv det kamera, du er interesseret i, hvis du kan. Det bedste er at opleve, hvordan det passer til dig. Når du har besluttet, hvilket spejlløst kamera der passer til dig, kan du spørge din lokale kamerabutik om muligheder for udskiftning af dele eller overveje at donere dit gamle kameraudstyr til en lokal kameraklub eller skole, så andre kan begynde deres rejse med fotografering.



*Der kan genereres andre lyde end lukkeren (blænde, lyd fra fokus på objektivdrev og elektronisk lyd osv.).

Amy Davies, Alex Summersby & Marcus Hawkins

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Forklaring af forskellen mellem APS-C og fullframe

Hvad er forskellen mellem APS-C- og fullframe-kameraer, og hvilket er det rigtige for dig?

Hvorfor EOS R-systemet er en opgradering, der ændrer karrieren

Canon EOS R-kameraer og -objektiver har højnet fotografernes arbejde i fem år. Find ud af, hvorfor fagfolk har skiftet.

Sådan kommer du i gang med fotografering

Vil du opgradere fra en smartphone til et kamera? Vores fotoguide til begyndere har alt, hvad du behøver for at komme i gang.

Sådan vælger du et objektiv

Alt, hvad du har brug for at vide om objektiver, fra objektivtyper til funktioner, du skal kigge efter.