LANDSKABSFOTOGRAFERING
Optagelse af årstiderne
Få den unikke atmosfære fra hver årstid med disse tips fra Benjamin Hegyi.
Efterårsfotografering
Naturen viser sig frem om efteråret på en måde, som andre årstider ikke kan matche. Hyppige regnbyger opbløder farverne, og blide vindstød blæser på en nærmest rytmisk måde, mens tåge og dis giver skarpe baggrunde i hvidt og gråt, som står i kontrast til efterårsbladenes foranderlige nuancer.
"Efteråret er den årstid, der er mest stimulerende for sanserne. Det får dig til at tænke over tilværelsen," siger den hollandske natur- og landskabsfotograf Theo Bosboom. "Men selv om det er en fortryllende årstid, er det meget svært at skabe noget, der ikke er set før." I serien Autumn Leaves ville Theo finde en ny måde at fremhæve årstidens bedste sider.
Theo bidrager regelmæssigt til National Geographic og tidsskriftet BBC Wildlife og har to gange vundet prisen European Wildlife Photographer of the Year. Efter at have besøgt Hoëgne-dalen i Belgien hvert år i mange år følte han, at han havde indfanget alt, hvad skovene havde at tilbyde.
"Der er meget malerisk og ganske enkelt magisk om efteråret, men efter et par år indså jeg, at jeg havde fotograferet det fra alle vinkler," siger han. "Jeg begyndte at spekulere på, om 'det mon var dét'. Men i samme øjeblik dalede nogle blade ned i et vandløb, og jeg fulgte dem, mens de blev ført bort på vandet, tumlede omkring i de små vandfald og endte deres rejse bag grene og klipper. Det var der, jeg fik idéen til at fotografere bladene fra under overfladen – man kunne kalde det efteråret set fra fiskeperspektiv."
Selvom idéen til The Journey of the Autumn Leaves måske var enkel nok, blev det langt fra enkelt at føre den ud i livet. "På det tidspunkt var fotografering stadig bare en hobby for mig," forklarer han, men han fik fat i et vandtæt Canon WP-DC28 undervandshus til sit kompakte Canon PowerShot G10. Efter at have skiftet til gummistøvler og våddragt vadede han ud i det kolde vandløb, holdt kameraet i undervandshuset under vandet og pegede det op mod himlen.
"Jeg kunne ikke rigtig se, hvad jeg lavede, men hver gang et blad passerede forbi, trykkede jeg på knappen og håbede på det bedste," fortsætter han. "De fleste af billederne blev ret dårlige, og jeg tog utallige selfies ved et uheld, men ét rigtigt godt billede skilte sig ud [se nedenfor]. Det fik mig til at indse, at der måske var et projekt her, og det var dér, jeg besluttede at investere i undervandshuset til mit Canon EOS 5D Mark III [nu efterfulgt af Canon EOS 5D Mark IV].”
I løbet af de følgende efterår udviklede Theo sig hurtigt fra amatør til professionel og endte med at sige sit job som advokat op i 2013. Han udviklede sine teknikker til undervandsoptagelse og foretrak at bruge naturligt lys, hvor det var muligt, hvilket i modsætning til landskabsfotografering betød, at den bedste optagelsestid var midt på dagen.
"Når solen var på sit højeste, fik floderne den maksimale mængde lys, så jeg var sjældent nødt til at sætte min lid til flashen, medmindre vandet var meget mørkt, eller jeg ønskede at oplyse et interessant hjørne," siger han. "Jeg var nødt til at øge ISO-værdien for at optage stærke billeder i floden, fordi jeg havde brug for det ekstra lys under vandet. Heldigvis påvirkede ISO-værdien på Canon EOS 5D Mark III ikke kvaliteten."
Da han ikke kunne se sine kompositioner i realtid, var Theo afhængig af at prøve sig frem, men han vidste, at der var visse ting, han kunne gøre for at forbedre sine chancer. "Jeg kan altid godt lide at optage med blændeprioriteringsmetode (Av), fordi jeg kan stole på, at kameraet klarer den rigtige lukkertid for mig. Det giver mig mulighed for at lege med dybdeskarpheden, hvilket er vigtigt ved landskabsfotografering, og når du vil indfange en masse detaljer," siger han.
"Under vandet havde jeg ikke brug for en stor dybdeskarphed, så jeg kunne holde blænden helt åben for at give mere lys. Kameraets autofokus var virkelig pålidelig – og absolut nødvendigt – og jeg lærte at komme så tæt på motivet som muligt, især når vandet ikke var klart. Jeg lærte også, at et vidvinkelobjektiv gav de stærkeste resultater."
For dem, der er i tvivl om, hvordan man tager springet, er der også masser af potentiale over vandet, som kan skærpe din appetit på efteråret. "Folk er ofte på udkig efter de storslåede landskaber, og de bruger al deres tid på at vente på det 'rigtige' lys, men jeg foretrækker at koncentrere mig om detaljerne, for de er mindst lige så interessante, hvis ikke mere," siger han. Nedfaldne blade, agern, svampe og bær i stærke farver – alle er ideelle efterårsmotiver, som er mindre afhængige af fantastisk lys eller vejr. "Kig bare ned på jorden, så vil du snart opdage mange interessante ting – hvis du fokuserer på detaljerne, er dine muligheder ubegrænsede."
Ordet "detaljer" kan fremtrylle idéer til makrofotografering – og mange kompakte kameraer har meget gode makroegenskaber – men Theo hentyder blot til at fokusere på nogle aspekter af scenen foran dig i stedet for hele perspektivet. "Jeg kan godt lide at bruge mit Canon EF 70-200mm f/2.8L USM-objektiv til at fokusere på noget, f.eks. en del af et træ, og så zoomer jeg bare ind og ud for at isolere dét, der fungerer for mig," siger han. "Du kan gøre præcis det samme med et kompaktkamera – du skal bare arbejde med det, du har.”
At skulle arbejde med dét, du har, ser ud til også at gælde for vejret, for Theo ikke er den type fotograf, der kun optager i godt vejr. Han hævder, at der ikke findes dårligt vejr i naturfotografering, kun dårligt tøj (eller manglende kamerabeskyttelse – ikke alle kameraer er lige vejrbestandige, så det er klogt at investere i et passende regnslag eller en modlysblænde). Han siger: "Det er en god idé at tjekke vejrudsigten og planlægge fremad, men al slags vejr har sine muligheder – du skal bare tænke ud af boksen. Når det har regnet, bliver farverne mere intense. Blæsende vejr kan forstyrre lange eksponeringer, når du vil have skarpe billeder af blade eller andre ting, der bevæger sig, men du kan vende situationen til din fordel og få mere impressionistiske billeder af dine motiver i bevægelse. Tågede forhold skaber en fantastisk stemning. Og så er der de skønne morgener, hvor du har tåge, dug og pletvist sollys. Jeg er for utålmodig til at vente på det 'rigtige' lys, så hvis lyset ikke fungerer for et motiv, så finder jeg noget andet at fotografere."
Selv om Theo er fan af efteråret, siger han også, at der er lige så meget kreativitet at hente i overgangsperioderne. "Fotografér motiver som f.eks. sommerblomster i sidste fase af deres livscyklus, når de stikker op gennem løvfaldet, eller hold øje med vejrudsigtens første varsel om snefald, for når dén falder mellem de eksisterende efterårsfarver, skaber den en stærk blanding af årstiderne," siger han.
Theos Autumn Leaves-projekt er nået vidt omkring, og han modtog endda en andenpræmie i kategorien Creative Visions i konkurrencen Wildlife Photographer of the Year for et af billederne i 2013. Men med lige så mange fotografer, der kæmper om opmærksomhed på de sociale medier, som der er faldne efterårsblade på skovbunden, siger han, at det er nødvendigt med et friskt perspektiv for at skille sig ud. "Du kan rejse til fjerntliggende destinationer og tage fantastiske billeder, men de fleste redaktører vil ikke skænke dem så meget som et blik, medmindre de skiller sig ud på en eller anden måde," siger han. "Overvej nøje: 'Hvad kan jeg bidrage med til det, der allerede findes derude?'"
Skrevet af Natalie Denton
'Bliv inspireret' er din vigtigste kilde til nyttige fototips, købsguider og interessante interviews – alt, hvad du behøver for at finde det bedste kamera eller den bedste printer og gøre din næste kreative idé til virkelighed.
Tilbage til alle fortællingerLANDSKABSFOTOGRAFERING
Få den unikke atmosfære fra hver årstid med disse tips fra Benjamin Hegyi.
MAKROFOTOGRAFERING
Naturfotograf Ian Wade deler sine bedste tips til makrofotografering.
TIPS OG TEKNIKKER
Find ud af, hvordan du justerer mængden af lys i dine billeder for at give dine fotos et nyt udseende.