Hænderne holder tæt om den mangefarvede karruselhest, og ansigtet stråler af begejstring, mens hijabben bølger bag hende som en superheltekappe. Det er ikke det typiske billede, du ser af en ung muslimsk pige – og det er netop derfor, det er et af Canon-ambassadør Gulshan Khans yndlingsfotografier. "Muslimer, især kvinder og piger, er ikke altid afbildet som de åbne mennesker, vi virkelig er. Jeg bruger "vi", fordi det er mit eget fællesskab," forklarer den sydafrikanske fotojournalist. "Vi ser så meget lidelse og fremmedgørelse på billeder fra det afrikanske kontinent. Og her er denne pige så fuld af glæde, fotograferet med værdighed."
Gulshans eksempel minder os om kameraets kraft. De billeder, du skaber, kan opretholde en endimensional måde at anskue verden på, eller de kan afsløre noget mere. Det gælder især, når det drejer sig om at fotografere kulturer eller samfund, der ikke er dine egne, uanset om det er tæt på dit lokalsamfund eller et sted, som du har rejst tusindvis af kilometer for at nå til. For Gulshan er dette en del af jobbet. Som uafhængig fotojournalist, der er blevet udgivet i National Geographic, New York Times og The Guardian og tidligere freelancer hos Agence France Presse (AFP), tager Gulshan regelmæssigt billeder af mennesker og steder i sit hjemland og andre steder. Her forklarer hun, hvordan du kan tage iøjnefaldende, men følsomme kulturelle billeder.
Research, relationer, respekt – sådan bliver du en mindful rejsefotograf
Vær opmærksom på historien
I det 19. århundrede, da fotografering var en ny teknologi, blev kameraet fejlagtigt betragtet af europæiske kolonialister som et videnskabeligt værktøj, som de brugte til at klassificere og undertrykke urbefolkningen. Denne arv lever videre, mener Gulshan, og giver sig til kende i den opfattelse, at det er et upartisk medie.
"Fotografier er lærerige. De lærer os, hvordan vi kan se os selv og hinanden," siger hun. "Der er denne idé om, at et billede er objektiv sandhed, men det er en fejlagtig antagelse. Du er altid i dine billeder. Din ideologi, dine oplevelser og dine værdier trænger igennem i det, du udvælger og fravælger i billedet."
Gulshan fremhæver også den berettigelse, som nogle vestlige rejsende og fotografer føler, de har til at udforske "eksotiske“ lande. "Det er ikke et problem at besøge steder og tage billeder," understreger Gulshan. "Det er et problem, når du gør det med den holdning, at du er bedre og ved bedre end de mennesker, du fotograferer."
Husk at lave research
Når man hører ordet "kultur", har man tendens til at tænke på nationalitet, race eller religion, men for Gulshan er konceptet langt bredere end dette. "Det kan være en gruppe med et hvilket som helst værdisystem, en arbejdskultur eller personer, der tilhører f.eks. en social klasse eller en musiksubkultur." siger hun.
Uanset konteksten skal du sørge for, at du har foretaget så meget research som muligt, før du ankommer med dit kamera. Dette vil hjælpe dig med at identificere usædvanlige steder eller vigtige begivenheder – måske en festival eller en protest – der vil give dig mulighed for at tage relevante billeder.
Det handler også om at forstå normer og skikke og de problemer, som forskellige mennesker står over for, og som kan give dig information om, hvordan du vælger at fotografere. Følg mediedækningen, læs bøger, se dokumentarfilm, bliv fortrolig med steder på Google Maps, og – vigtigst af alt – tal med folk, siger Gulshan. Hvis du er i udlandet og bor på et hotel, kan du snakke med personalet. Hvis du er til en begivenhed, kan du spørge deltagerne, hvad den betyder for dem, og hvorfor de er der. Vær respektfuld, empatisk og åben for at lære.
Vælg og brug dit udstyr med omhu
Der er en balance mellem at få virkningsfulde billeder og behandle folk med den respekt, de fortjener. Generelt undgår Gulshan lange objektiver og foretrækker at parre sine Canon EOS R- og EOS R5-kameraer med et Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-objektiv og komme tæt på det, hun fotograferer, så hun kan fordybe sig i scenen. "Du skal tale med folk, når du er så tæt på, og dine billeder dermed bliver mere intime," forklarer hun.
Undtagelsen kunne f.eks. være, når hun arbejder i hellige rum og allerede har tilladelse til at fotografere, men ikke ønsker at trænge sig på. "På hellige steder skal du være respektfuld over for kulturen og den bedste måde at sikre, at du ikke er respektløs eller forstyrrende, er at spørge, om det er OK at være der," siger hun. "Spørg, hvor du må være, og hvor du ikke må være, og hvad reglerne er. I mange moskeer og templer er du for eksempel nødt til at tage skoene af, eller du skal være klædt på en passende måde, og det kan også være respektløst at gå ind foran en person, der er gang med at bede en bøn eller forsøge at tale med dem.
"I disse tilfælde har jeg brugt et Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv," tilføjer hun. "Jeg sørger altid for, at min lukker er så lydløs som muligt, for ikke at være forstyrrende og for at udvise respekt i situationer, der kræver en stille og diskret adfærd."
Det er ikke kun professionelle kameraer som f.eks. EOS R5, der tilbyder en lydløs optagelsesfunktion. Hvis du skifter til lydløs optagelsesmetode på det spejlløse Canon EOS R10-kamera, justeres alle relevante indstillinger på samme tid, hvilket forhindrer, at der udsendes lyd eller lys fra kameraet. Ved at parre EOS R10-kameraet med det alsidige Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM-objektiv får du også en længere rækkevidde til at minimere forstyrrelser.
Involvér de mennesker, du fotograferer
Det er vigtigt at skelne mellem offentlige arrangementer, hvor der er en forventning om, at der vil blive taget billeder, og så de fotografier, som du tager, mens du går rundt i sidegader eller som en del af et personligt projekt med en bestemt gruppe mennesker. I sidste tilfælde bør du indhente informeret samtykke," siger Gulshan. Det betyder, at du tydeligt skal forklare folk, hvorfor du er interesseret i at tage billede af dem, og hvad du vil gøre med billederne bagefter.
Hvordan du gør dette, afhænger af situationen. Hvis du laver et projekt i et lokalsamfund, har du måske fået tilladelsen først og derefter lærer du folk at kende, før du går videre til at tage ærlige billeder, når de slapper af i din nærhed. I en bys gader kan du måske føre en samtale med en markedshandlende og derefter tage et portræt af vedkommende bagefter. Hvis du ikke taler sproget, skal du finde en person, der kan oversætte for dig. Vær konstant opmærksom på, hvordan den person, du fotograferer, reagerer. Som Gulshan siger: "Du kan se, om du får folk til at føle sig utilpas." Hvis det er tilfældet, er det tid til at sætte kameraet fra sig.
Arbejd ud fra respekt
Selvom hun nu bruger sit kamera "instinktivt", har Gulshan brugt meget tid på virkelig at se på billeder og tænke over, hvordan folk bliver portrætteret. "Det er vigtigt at være god til at aflæse folk visuelt og bevidst," siger hun. "Tænk f.eks. på de vinkler, du fotograferer fra, og hvad det formidler til den person, der betragter billedet. Følg forskellige Instagram-konti for at få en større forståelse af, hvordan fotografer vælger at repræsentere deres egne fællesskaber. Nogle gange er det nødvendigt med en sekvens af billeder for at give en mere detaljeret redegørelse, men," siger Gulshan, "det er muligt at sige noget grundlæggende om et folk eller en kultur i et enkeltbillede. Bare husk, at det aldrig er hele historien."
Skrevet af Rachel Segal Hamilton
Relaterede produkter
-
EOS R
Spejlløst fullframe-kamera, der åbner op for nye kreative muligheder for fotografer og filmskabere. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med hurtig blænde til vidvinkelperspektiv, nærfokusering og Hybrid IS. -
RF 70-200mm F2.8L IS USM
RF 70-200mm F2.8L IS USM er et uundværligt objektiv i den professionelle treenighed af zoomobjektiver, og det er den perfekte ledsager til nyheder, sport og rejser.