Stephen vender tilbage igen og igen til de samme steder i det nordvestlige England. Han har sine yndlingstræer og kan godt lide at se, hvordan de forandrer sig gennem årstiderne. Når han er et nyt sted, ser han først ud i landskabet og laver en mental note om de steder, han planlægger at vende tilbage til.
Hvis du fotograferer havområder, "er du nødt til at undersøge tidevandet," opfordrer han. "Jeg fotograferer normalt ved udgående tidevand. Hvis du fotograferer et indgående tidevand, vil du opdage, at dit kamera bevæger sig under eksponeringen, så dine billeder ikke bliver skarpe. Det er meget fastere ved udgående tidevand.
Stephen har tendens til at optage om efteråret, da det er bedre at have en overskyet eller endda skyet dag til at fange en lang eksponering af en himmel, da du naturligt lader mere lys ind i dit kamera. "Jeg fotograferer ikke midt om sommeren, fordi jeg så skulle afsted kl. 2 om morgenen, så jeg starter normalt i september, hvor daggry er ca. kl. 6 om morgenen. Jeg undersøger mine steder, hvornår solen kommer op, og hvor lyset vil falde. Hvis vejret ikke er helt klart og delvist skyet, ved jeg, at jeg har noget at arbejde med," forklarer han. Han starter med at se på et histogram på sit kamera for at finde ud af, hvor meget lys der er til rådighed , og hvor lang tid han vil have.
Der er en melankolsk stemning i Stephens fotos, som til dels skyldes temaet. Han har tendens til at fokusere på industrielle vartegn eller forladte bygninger – steder, der nu er forsømt, men som engang var fulde af liv. "Jeg er tiltrukket af gamle bygninger," siger han. "Da jeg for nylig var i Anglesey i Wales, faldt jeg over denne gamle bondegård (se billedet til højre ovenfor), og jeg tænkte, hvor længe har denne gård været en ruin? Og hvorfor holdt de op med at vedligeholde den? Hvor er de, der boede og arbejdede der?"
Disse påmindelser om fortiden er også vidunderligt velegnede motiver til monokrome optagelser. "Med sort/hvid-fotografering bliver kompositionen fokuspunktet. Den skal være stærk," tilføjer han.