Kunstfotografen Chris Ward vender ofte tilbage til den samme scene – som dette træ lige syd for Lincoln, England – for at fange den effekt, som himlen og afgrøden, der dyrkes på marken, kan have på billedet. "Her var der en skyfri, uklar himmel og stubbe fra en nylig høst," siger han. Chris overeksponerede himlen og marken for at få en renere komposition. "Det negative rum hjælper med at isolere træet, og hækken giver en stærk horisontlinje til at adskille himlen og marken." Taget med et Canon EOS R6med et Canon RF 24-105mm F4L IS USM-objektiv ved 105mm, 1/330 sek., f/11 og ISO100. © Chris Ward
Farveopfattelse er stærkt forbundet med følelser. Der er psykologiske teorier om, hvordan forskellige farver påvirker os. Det varierer fra kultur til kultur, men grøn eller blå menes ofte at være beroligende, mens rød eller orange stimulerer og tilsyneladende endda får os til at føle os sultne! Disse idéer påvirker, hvad vi vælger at have på, hvordan vi indretter vores hjem, og, når det kommer til fotografering, de billeder, vi tager.
Men ikke alle opfatter farver på samme måde. Den britiske kunstfotograf Chris Ward blev født med en tilstand kaldet deuteranopi, hvilket betyder, at han har svært ved at se grønne nuancer. Han har fundet ud af, at hans syn er langt bedre egnet til at genkende fine detaljer, subtil kontrast og varieret tekstur end andre menneskers, hvilket også er en fordel for ham som specialist i monokrome billeder.