Farveopfattelse er stærkt forbundet med følelser. Der er psykologiske teorier om, hvordan forskellige farver påvirker os. Det varierer fra kultur til kultur, men grøn eller blå menes ofte at være beroligende, mens rød eller orange stimulerer og tilsyneladende endda får os til at føle os sultne! Disse idéer påvirker, hvad vi vælger at have på, hvordan vi indretter vores hjem, og, når det kommer til fotografering, de billeder, vi tager.
Men ikke alle opfatter farver på samme måde. Den britiske kunstfotograf Chris Ward blev født med en tilstand kaldet deuteranopi, hvilket betyder, at han har svært ved at se grønne nuancer. Han har fundet ud af, at hans syn er langt bedre egnet til at genkende fine detaljer, subtil kontrast og varieret tekstur end andre menneskers, hvilket også er en fordel for ham som specialist i monokrome billeder.
MONOKROM FOTOGRAFERING
Monokrom: Mere end sort/hvid
Betydningen af monokrom
Monokrom, der ofte bruges som synonym for sort/hvid, beskriver et billede, hvor alt i billedrammen vises som nuancer af en enkelt farve. Det kan være en hvilken som helst farve, men oftest er det grå eller sepia. "Det, vi tænker på som sort/hvid, er normalt gråtoner," forklarer Chris, da det indeholder en lang række farvedybder i gråt. Der er visse scener, der egner sig særligt godt til monokrom – præcis dem, som Chris' øje er naturligt tiltrukket af. De kan have teksturer eller skygger, der giver interessante gråtoner – pletter af lys i en skov, de rå mønstre, der forekommer i sten eller det bølgende vand i en flod.
Men i bund og grund kan næsten alle grafiske billeder også fungere. "Jeg synes faktisk, at monokrom er mindre begrænset end farve, fordi det allerede er ret abstrakt, så du kan eksperimentere endnu mere med et billede, uden at det ser mærkeligt ud," siger Chris. "Hvis jeg skulle overeksponere et farvebillede meget, ville det se forfærdeligt ud." I monokrom kan overeksponering dog skabe en slående, minimalistisk stil.
En monokrom fotooptagelse
Chris arbejdede med Canon EOS R6, parret med et Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM-objektiv, for at give maksimal fleksibilitet, når han komponerer sine billeder. Objektivvalg til monokrom fotografering er meget det samme som til farver, og det, der adskiller sig, er, hvordan du komponerer dit billede. "I stedet for at bruge farve til at dirigere fremviserens øje, bruger du højlys og kontrast. I menuen Picture Styles kan du vælge en stil, der hedder "monokrom", og i den finder du en anden menu, hvor du kan justere alt fra skarphed til kontrast," siger Chris. "Du kan også tilføje et indbygget filter, der ændrer kameraets reaktion på forskellige farver, så alt rødt, grønt, blåt, gult eller orange kommer til at fremstå mørkere." Chris har selv tendens til at bruge det røde filter til at gøre himlen og løvet mørkere i landskaber og fjerne uønskede forstyrrelser.
Hvis du bruger et Canon EOS R-systemhus med EF- eller EF-S-objektiver, giver EF-EOS R-objektivadapteren med drop-in-filter dig også mulighed for at bruge drop-in gråfiltre (eller ND-filtre (neutral density)) eller polariseringsfiltre til at gøre dine landskaber levende.
De billeder, du optager på Canon EOS R6 med Picture Styles, gemmes som komprimerede JPEG-filer. Hvis du optager i RAW-format, bevarer filerne dog hele det dataområde, kameraet optager. "Fordelen ved at arbejde med RAW-filer er, at det giver mig flere oplysninger, når jeg redigerer," siger Chris.
Fra dag til dag optager Chris ofte i farver. "Jeg har talt med forskellige fotografer, og det ser ud til, at de, der ikke er farveblinde, synes, at det er nemmere at optage i monokrom, hvis de indstiller kameraets skærm til monokrom, hvorimod farveblinde fotografer foretrækker at optage i farver," bemærker han.
Redigering af monokrom fotografering
"Et godt råd, jeg fik tidligt om redigering af sort/hvid, var altid at presse det for vidt i første omgang," siger Chris. "Når du flytter en skyder i efterproduktionssoftwaren, vil der være et vindue, hvor billedet ser godt ud. Hvis du går ud over det, ser det dårligt ud; går du under det, så er det ikke nok," fortsætter han. "Men hvis du begynder med at have gjort for meget og bringe det tilbage, så er slutresultatet stort set det bedste, du kan slippe af sted med."
Overraskende nok kan farver være et meget vigtigt værktøj til redigering i monokrom. "Når du konverterer til sort/hvid i din redigeringssoftware, giver den dig adgang til skydere for farvekanaler," forklarer han. "Fordi farver kan være et værktøj til at skabe kontrast, når du redigerer, kan du identificere, hvor farven spiller rollen, og i stedet skabe kontrast tonalt."
Der er normalt seks farveskydere, afhængigt af din software, som hver påvirker luminansen af en anden farvekanal. I et landskabsbillede kan du f.eks. ændre himlens tone ved at justere de blå og vandblå skydeknapper og vegetationens tone med de gule og grønne skydeknapper. Den røde skyder kan være nyttig, hvis der er murstensbygninger, mens den orange skyder kan hjælpe med at forbedre hudtonerne i portrætter.
"Det sværeste scenarie at arbejde med er sandsynligvis sten ved siden af græs," forklarer Chris. "Når du konverterer det til monokrom, kan det fremstå som en sammenkogt mellemtone, der gør, at ingen af dem skiller sig ud mod hinanden. Hvis du går ind i redigeringssoftwaren og ændrer lysstyrken på den grønne og gule kanal, forbliver stenene, som de er, men græsset bliver lysere. Med blomster kan du bruge kanalerne til at adskille toner i forskellige dele af planten."
Printtips til monokrom
I de tilfælde, hvor Chris har taget et rent sort/hvid-billede, vil han indstille sin printer til "gråtoner", men – oftere end ikke – printe i farver.
"Jeg har tendens til at lægge fine farvetoner på mine billeder i efterproduktionen, og så vil jeg normalt printe dem i farver," siger han. "Jeg øger eksponeringsniveauet med ca. et halvt stop. Bare fordi det altid ser lysere ud, når du ser på det på skærmen, end når det kommer ud som et print."
Chris kan godt lide at bruge en splittone-effekt, der anvender en anden farve på højlys og skygger. "Højlys vil jeg som regel gøre lidt varmere og skyggerne koldere. Det hjælper virkelig med at løfte billedet."
En kompakt A3-printer som f.eks. Canon imagePROGRAF PRO-300 ville være ideel til at levere monokrome print i høj kvalitet.
Kamera klar
Så hvis tanken om at eksperimentere med monokrom fotografering appellerer til dig, hvor er så det bedste sted at starte? "Øv dig på blomster," foreslår Chris. "Der er en masse diskrete teksturer og forskellige farver, som du kan lege med. Hvis du kan få blomster til at se naturlige ud i sort/hvid – når det ofte er farven, der definerer en blomst – kan du anvende de samme ting, som du har lært på alt andet."
Mange af historiens mest ikoniske fotografier er i sort/hvid – dramatiske landskaber af Ansel Adams, empatiske portrætter af Dorothea Lange eller livlige gadescener af Henri Cartier-Bresson. Disse billedskabere var ikke farveblinde, de arbejdede med de værktøjer, der var tilgængelige, før farvefotografering tog fart, men de så verden anderledes og påskønnede mønstrene, indviklede nuancer og grå nuancer.
I dag giver de monokrome indstillinger i dit digitalkamera dig mulighed for at gøre det samme – se dine omgivelser fra et alternativt perspektiv, og fortolk det, du ser, på nye måder.
Skrevet af Rachel Segal Hamilton
Relaterede produkter
-
Spejlløse kameraer
EOS R6
Uanset hvad du optager, kan du med EOS R6 være kreativ på måder, du aldrig havde troet var muligt. -
RF-objektiver
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Det ideelle hverdagsobjektiv til spejlløse fullframe-entusiaster. RF 24-105mm F4-7.1 IS STM er let, kompakt og parat til at tage dine billeder til det næste niveau. -
Professionelle fotoprintere
imagePROGRAF PRO-300
En professionel imagePROGRAF-printer i skrivebordsstørrelse, der leverer driftsikkert print i A3+-gallerikvalitet med nemt workflow.
Relaterede artikler
-
NATURFOTOGRAFERING
Naturen i sort/hvid
Skab fantastiske sort/hvid-naturbilleder med PowerShot G7 X Mark III.
-
Sort/hvid-fotografering
Tips til sort/hvid-fotografering
Fra bryllupper og landskaber til sport og portrætter – opdag, hvordan du tager fantastiske sort/hvid-billeder.
-
SORT/HVID-FOTOGRAFERING
Optagelse med lang eksponering i sort/hvid
Opdag, hvordan Stephen McNally fanger mystiske fotografier med lang eksponering i sort/hvid.
-
FAMILIEFOTOGRAFERING
Råd til familiefotografering
Opdag, hvordan Canon-ambassadør Helen Bartlett fandt sin passion for familiefotografering.