Fotografering af naturens hemmeligheder: Historien om et rewilding-projekt

En naturfotograf deler sin rejse med at dokumentere et rewilding-projekt og fejrer naturens biodiversitet gennem objektivet.
En slørugle, der er fotograferet som en del af et rewilding-projekt, glider hen over trætoppene med vingerne strakt ud.

Vindblæste klippetoppe, sumpe langs søbredden og fredelige skove – naturens habitater appellerer til natur- og landskabsfotografer med tålmodighed til at dokumentere den gradvise forandring og vækst i årstiderne. Nogle gange kan fotografering dog dokumentere og fejre en endnu mere dybtgående forandring over tid, f.eks. rewilding af et forladt stenbrud, som naturen har genovertaget.

Gayle, fotografen bag Natured Secrets, har en passion for biodiversitet og rewilding af grønne områder. Hun har dokumenteret den langsomme vækst i et britisk rewilding-projekt lige uden for sin dør og håber, at hendes arbejde kan inspirere andre til at give et lille område af deres egne haver tilbage til naturen.

Et rewilding-fotoprojekt med historie

Flerfarvede bede af lyng forbinder en have med bakkerne bagved, himlen i baggrunden er blå.

"For at fusionere haven ind i landskabet og forbinde den med bakkeskråningen plantede vi bede af lyng," forklarer Gayle. "Vi blandede det med græs og birketræer for at afspejle det omgivende hedelandskab, så det blandede sig i landskabet. Alle de sten, der blev brugt til at bygge trinnene, lyngbedene, stierne og væggene kommer fra området." Taget med et Canon EOS 6D Mark II med et Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiv ved 45mm, 1/1000 sek., f/4.5 og ISO160. © Natured Secrets

Historien begyndte for 20 år siden, da Gayle plantede en skov ved siden af sit hjem i Pennine-bjergene i det nordvestlige England, hvilket gjorde et ubrugt stenbrud og en tidligere minkfarm til en blomstrende oase for vilde dyr.

Da landskabet nu har budt dyr og planteliv velkommen, opfylder det Gayles ambition – en "håbets rejse" – om ingen grænser at have mellem sin have og dette genskabte område, hvilket skaber et virkelig vildt sted.

"Da vi ankom, ønskede jeg at give dette åbne sted en 'fornemmelse af rum', at forbinde mit forhold til dette sted med miljøet," siger Gayle, som også har en kandidatgrad inden for Conservation Science and Ecology fra Lancaster University. "Det oprindelige landskab var blevet forvandlet af industriel aktivitet, og det efterlod en ødemark. Men siden stenbruddet blev forladt, har stedet set begyndelsen på en tilbagevenden til naturen. En genfødsel.

"Vi begyndte med at efterligne denne forvandling og forbinde den have, vi kunne skabe i landskabet, hvor der ikke var nogen synlig grænse mellem det ene og det andet. Jeg troede aldrig, at vi ville få en have som sådan. Vi 'tæmmede' bare naturen."

Da området langsomt begynder at komme sig, ser Gayle rejsen som perfekt til et langsigtet fotoprojekt. "Jeg har studeret på Chelsea School of Botanical Art i et par år, og jeg har altid følt, at [landet] fortjener at blive dokumenteret," siger hun. "Det kan være i forskellige tidsskrifter og på et mikrowebsted, men for mig er det en opdeling mellem videnskaben og kreativiteten. Det var her, jeg håbede, at mine billeder kunne være lidt anderledes.

"Vores forladte stenbrud bærer ar fra vores industrielle fortid, men støt og roligt genopstår naturen i området. Som vogtere af et område med en betagende blanding af historie, industri, geologi, dyreliv og flora er jeg ivrig efter at registrere områdets rejse, udvikling og biodiversitetsvækst ved at bruge fotografering som en log."

Tilknytning til naturen gennem objektivet

En ung råbuk er delvist skjult bag langt græs.

"Ikke længe før dette billede blev taget, opdagede vi, at vi havde mistet vores han fra vores rådyrflok," siger Gayle. "Vi besluttede, at denne unge råbuk, som pludselig dukkede op i kameraobjektivet, var vores nye udfordrer til at lede flokken. Bukken har netop fået sit første sæt gevirer." Taget med et Canon EOS 6D Mark II med et Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objektiv ved 1/800 sek., f/4.5 og ISO 200. © Natured Secrets

En ung tårnfalkeunge sidder på en gren i et træ, der er omgivet af grønne områder.

Gayle har en en tårnfalkekasse placeret på en pæl på en græsgang ved siden af en lille skov. "Dette er vores første tårnfalkeunge fra den nærliggende redekasse, der er flyvefærdig" siger hun. "En af forældrene har måtte levere mad oppe i trætoppene, da ungen endnu ikke har lært at jage." Taget med et Canon EOS 6D Mark II med et Canon EF 600mm f/4L IS III USM-objektiv ved 1/1250 sek., f/4.5 og ISO640. © Natured Secrets

Området er nu fyldt med dyreliv, herunder brune harer, humlebier, lærker, spover, viber, almindelige vandnymfer, tårnfalke og rådyr, der gør det nemt at se, hvorfor det er blevet et paradis for fotografer. Det farverige udvalg af vådområder, græsarealer og skovbevoksninger langs en blomsterrig eng har tiltrukket masser af forskelligt dyreliv.

"I løbet af de sidste 20 år har vi været med til at regenerere jorden, eksponere ferskvandskilderne for at øge de store vådområdere og forbinde eksisterende stenbelagte damme med en række nye, uforede damme," siger Gayle.

"Vi har plantet stedhørende løvskov, hvor vi ser træerne vokse og langsomt blive omhyllet i fløjlsbløde mosarter, der giver en frodig, grøn fornemmelse hele året rundt for at understrege overfloden af liv. Grene og stammer er pakket kraftigt ind i mos, der ligner miniatureverdener fra fortiden, når de ses på næroptagelser og forstørrelser."

Hvis du vælger at dokumentere dit eget projekt, måske et hjørne af din have, som du har givet tilbage til naturen, skal du sørge for, at du har det rigtige kamera og objektiv. Gayle bruger sit Canon EOS 6D Mark II, parret med et af sine makroobjektiver, til at optage disse små verdener. "Kameraet giver os mulighed for at tæt på en bestemt organisme, uanset om det er en næroptagelse af en blomst, et insekt eller sporer på bagsiden af en bregne," siger hun. "Du begynder at se ting, du aldrig har bemærket før, og det har gjort mig mere opmærksom på, hvordan du kan blive mere forbundet med naturen gennem objektivet."

Lær at "se" med kameraet

Denne forbindelse er blevet styrket, da en familie af slørugler er dukket op efter restaurering af en lade, som Gayle og nogle drystack-murere genopbyggede ved hjælp af sten, de fandt i det tidligere stenbrud. Det er nu et nyt hjem for fuglelivet.

"At lære at "se" gennem mit kamera og stille vente på, at sløruglerne dukker op, giver mig mulighed for at observere mere," siger Gayle. "Jeg bemærker græsarternes bevægelse, ændringen i lyset, natsværmere, fuglene og de blomster, de rører. Jeg bliver et kortvarigt bytte, når objektivet fanger kløerne, mens den flyver i cirkler oven over, så skifter fortællingen, når jeg bevæger mig. Jeg bliver jægeren."

Gayle bruger et andet
Fullframe DSLR-kamera med et udvalg af længere EF-objektiver. Ved at have et kamerahus til sine makroobjektiver og et andet til sine telefotoobjektiver går hun aldrig glip af et øjeblik, mens hun er nødt til at skifte objektiv. Disse værktøjer hjælper hende med at fange en dramatiske himmel og fugle i flugt, f.eks. uglerne, hvor billedstabilisering er særlig vigtig, da hun ikke bruger et stativ.

"Jeg har brug for rækkevidden af mit fantastiske EF 600mm f/4L IS III USM for at komme tæt på uglerne," siger hun. "Jeg er langt væk på stedet her, og der er ingen dækning, så jeg kan ikke bare sidde og føle, at jeg kommer til at se en hjort eller en fugl tæt på. Det er endda svært at fotografere en rødhals, fordi træerne er så store. Du ved, at du får de bedste billeder med 600mm, fordi det er skarpt, da det er et fast objektiv, hvorimod Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM giver mig mulighed for at zoome ind og ud, så jeg kan fange fuglen, hvis den bevæger sig eller kommer hen mod mig. Jeg har afstanden."

Dokumentation af rewilding nu og i fremtiden

Nærbillede af grønne og hvide blomsterhoveder på en vild gulerodsplante, en eng, der er ude af fokus, ses i baggrunden.

"Disse planter vokser på vores materialebunker i og omkring stenbruddet. Vi elsker den vilde gulerods hvide blomsterskærme om sommeren," siger Gayle. "Men senere i midten af august vender de små grønne bønnelignende frøkapsler sig indad, når de tørrer, og blomsterhovederne krøller sig ind til en konkav fuglerede." Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM-objektiv ved 1/640 sek., f/2.8 og ISO320. © Natured Secrets

Næroptagelse af en humlebi, der svæver mellem tidsler og græs.

"Det eneste, jeg kan gøre, er at efterlade dette område i en bedre tilstand, end jeg fandt det," siger Gayle. "Det er min udfordring at fortsætte med at forbedre det. Jeg er bare ivrig efter at følge med, så vi kan se forskellen." Taget med et Canon EOS 5D Mark IV og et Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM-objektiv ved 153mm, 1/1000 sek., f/5 og ISO640. © Natured Secrets

Gayle har også dokumenteret rewilding-projektet gennem undersøgelser, blomsterpresning, bevaring af planter i alkohol og skitsering og akvarelmaling. Men i sidste ende nyder hun de små øjeblikke med det dyreliv, der er kommet til dette sted, og hun er passioneret omkring fordelene ved at interagere med naturen for den mentale sundhed. "Når man ser gennem kameraet på de tidlige morgener, kan man indånde roen," forklarer hun. "Jeg kan indgyde denne sindstilstand ved at dele dette billede på sociale medier og hjælpe andre med oplevelsen af at få et glimt af den skønhed, der omgiver os."

Hun opmuntrer alle til at tænke på at skabe et lignende projekt, hvor man begynder med et par træer eller buske for at tiltrække fugle og insekter. "Plant altid træer, hvis du kan," anbefaler hun. "Du har ikke brug for meget plads – om seks eller syv år har du en skov, og du vil kunne gå rundt og føle rummet."

Skrevet af Lorna Dockerill

Relaterede Produkter

Relaterede artikler

Tips til fotografering af vilde dyr

Den professionelle fotograf Dani Connor deler sine bedste råd til succes i branchen med en håbefuld, ung naturfotograf.

Bedste objektiver til landskaber

Alt, du behøver vide for at hjælpe dig med at vælge prismæssigt overkommelige objektiver med fast brændvidde og zoomobjektiver.

Sådan fotograferer du fugle

Tips og det bedste begynderudstyr til fuglefotografering.

Tag utrolige makrofotos af bier

Sådan får du fantastiske makrooptagelser af bittesmå insekter i hurtig bevægelse.