LANDSKABSFOTOGRAFERING

Ása Steinars: Se ud over landskaber for at få det perfekte billede

Gør dine landskabsbilleder bedre ved at tilføje et motiv – få de bedste tips til naturskønne selfies fra den islandske eventyrfotograf og TikTok-stjerne Ása Steinars.
En kvinde, der er klædt i en klar rød vinterjakke, går mod Skógafoss-vandfaldet i Island, mens kraftig sne falder omkring hende.

Ása Steinars har ikke altid været så vild med Island. Da hun flyttede dertil fra Norge, da hun var syv år, føltes det mere som en lille by end et land. Men da hun kom tilbage flere år senere efter at have arbejdet i udlandet, begyndte hun at se landet af ild og is på en vidunderlig ny måde.

I dag har Ásas fotografier og videoer af hendes eventyr hjemme og i udlandet givet hende 700.000 følgere på de sociale medier. På grund af hendes evner inden for "naturskønne selfies", der forvandler ydmyge selfies til storslåede billeder af skandinavisk natur, vokser hendes Instagram- og TikTok-konti hurtigt, med hyldester til Islands overnaturlige vidundere – fra kratere, vulkaner og strande med sort sand til fjorde, gletsjere og vandfald.

Hendes landskabsfotografering involverer ofte mennesker, som hende selv. Det er ikke enkle selfies. De handler om at invitere seeren til at sætte sig selv i hendes sted – noget, der især er vigtigt, når hun slår noget op på sociale medier. "Jeg vil gerne skabe følelsen i seeren, at han eller hun forestiller sig selv i billedet, følelsen af at ville tage dertil og opleve naturen i stedet for blot at se på den fra lang afstand," siger Ása.

For at gøre dette aktiverer Steinars' billeder normalt en eller flere sanser: Du kan næsten mærke varmen fra lejrbålet på en kold dag, høre lyden af vandfaldet, smage den varme kaffe efter en lang vandretur. "For mig", siger Steinars, "handler fotografering om at skabe denne følelse – en følelse af vandrelyst, glæde eller blot inspiration til at gå ud og vandre op ad et bjerg. Naturfotografering er altid forbundet med udforskning af naturen, så jeg kan godt lide at tilføje en person til at fortælle hele historien."

Her forklarer Ása, hvordan hun gør det, og deler tips til at bringe din landskabsfotografering op på et højere niveau, så du også kan se naturen i et helt andet lys.

Gør kompositionen bedre med tøj i klare farver

En mand i en lys orange jakke står på kanten af en klippe med udsigt over en storslået norsk dal.

Ása kan godt lide at tilføje et strejf af farve til sine landskabsbilleder, normalt i form af tøj i klare farver – som vist på dette foto. "Min ven og jeg gik på vandreture i Senja, og jeg fotograferede dette fantastiske billede af ham, hvor han stod på kanten af klippen," siger hun. Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16mm, 1/1250 sek., f/2.8 og ISO200. © Ása Steinars

2 personer nyder en kop kaffe udendørs ved siden af et lille lejrbål. I baggrunden er der en storslået dal.

I dette omhyggeligt komponerede billede nyder Ása og vennerne en kaffepause under en vandretur til Trolltunga - en spektakulær klippeformation i Norge. Personen til venstre bærer en islandsk uldsweater, et tilbagevendende motiv i Ásas arbejde. Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 24mm, 1/200 sek., f/2.8 og ISO640. © Ása Steinars

Når Ásas naturskønne selfies genskabes, er tøj en del af billedet, som begynderfotografer ofte overser. Ása bruger rødt, gult og orange tøj, når hun fotograferer i overskyet vejr, eller hvis motivet er langt væk. Fotografering af en person i landskabet giver en fornemmelse af størrelsesforhold, mens tøj i klare farver tilføjer et strejf af farve til det, der ellers kunne være et fladt eller monokromatisk billede.

Ása vil endda gå så langt som til at vælge sine placeringer på baggrund af tøj. Det er især vigtigt, når hun arbejder med tøjmærker. Hun sørger for, at placeringen supplerer et brands produkt, enten med hensyn til sammensætning eller på en tematisk måde, men de samme principper gælder for hendes personlige arbejde.

"Jeg finder et sted, der passer til tøjstilen og farverne," siger hun. "Hvis jeg ikke går efter farvekontrasten, prøver jeg at bruge tøj i lokal stil for at skabe mere forbindelse til naturen. For eksempel islandske uldsweatre. De er meget behagelige at have på, men passer også godt ind i naturbilleder og er fantastiske til nærbilleder af motivet."

Hvis du bruger tøj som dette, får du en følelse af lokationen og en lokal fornemmelse i det endelige billede.

Indram dit motiv med naturen

Kerlingarsjöll-bjergkæden tidligt på sommeren. En mand, der bærer en rygsæk, kan ses langt borte.

"Kerlingarsjöll er et af de steder, der ligner Mars mere end Jorden," siger Ása om dette billede af den berømte islandske bjergkæde. "Det blev taget tidligt på sommeren, da al sneen endnu ikke var smeltet." I dette billede danner kontrasten mellem bjergene rammen for vandreren i midten. Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv ved 70mm, 1/400 sek., f/5.6 og ISO100. © Ása Steinars

Et islandsk får på en bakke ser nysgerrigt på kameraet. I baggrunden er der et enormt, snedækket bjerg.

"Jeg fandt dette nysgerrige får ved vestfjordene sent et efterår, før de kom indenfor om vinteren," siger Ása. Vestfjordene er en stor halvø i det nordvestlige Island med klipper helt op til 441 meter – den perfekte beliggenhed til dramatisk landskabsfotografering. Bjergene og bjergskråningen hjælper med at indramme fårene som fokuseringspunktet i billedet. Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ved 105mm, 1/160 sek., f/4 og ISO 100. © Ása Steinars

Ása indrammer ofte sit motiv ved hjælp af naturlige elementer som klipper, bjerge og vandområder. Nogle gange laver hun et billede ved at placere slørede blomster i forgrunden for at henlede din opmærksomhed på motivet. Uanset hvordan du komponerer dit billede, er det afgørende, at kompositionen aldrig føles kunstig.

"For mig er det meget vigtigt, at billedet er naturligt og nemt at se på," siger Ása. "Du behøver ikke at skulle tænke over et billede, når du ser det, så proportionerne skal være rigtige, og øjet bør finde motivet direkte og ikke behøver at lede efter det."

Det er nemmere at få baggrunde til at fremstå mere fremtrædende ved hjælp af et zoom- eller telefotoobjektiv og stå lidt længere væk fra motivet og derefter zoome ind, så baggrunden fylder billedet. Ved at flytte dit motiv længere væk fra objektivet kan du også drage fordel af hyperfokal afstandsfokusering, som giver dig mulighed for at holde dit motiv og baggrund i acceptabelt fokus, selv ved store blændeåbninger.

Et standardzoomobjektiv som f.eks. Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM har et nyttigt fokusområde for begyndere i landskabsfotografering eller endda et vidvinkelobjektiv som f.eks. Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM – billedkvaliteten fra dette objektiv med fast brændvidde gør det til et godt valg til alle, der fotograferer landskaber.

Ása siger, at man er nødt til at eksperimentere med kompositionen, ændre sin vinkel og motivets position, tage mange testbilleder og have tålmodighed. "Det handler virkelig om at finde det perfekte billede, og det kan nogle gange tage lidt tid at få det til at blive rigtigt," forklarer hun. "Jeg vil anbefale at give sig god tid og lege med det, prøve et par forskellige vinkler og sammenligne dem. Du kan skifte objektiver for at se, hvordan billedet ændrer sig. Jeg kan nogle gange bruge meget tid på ét billede, men det er perfektionisten i mig, der tager over. I sidste ende er det altid det værd."

Arbejd med det lys, du har

En mand løber mod en ventende jeep om natten på Island. Jeepens forlygter er tændt og oplyser en vej, der er dækket af blød sne.

For at få styr på naturligt lys, og hvordan det kan fungere til din fordel, anbefaler Ása, at du fotograferer flere steder, i al slags vejr, hele dagen. "Jeg bruger meget tid på at køre rundt på Island," siger hun. "Jeg er vild med spændingen ved at forlade byen og tage på tur med vennerne." Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM-objektiv ved 35 mm, 1/125 sek., f/2.8 og ISO6400. © Ása Steinars

Landskabsfotograf Ása Steinars, klædt i en lang hvid vinterfrakke, står med hænderne i lommerne i et snedækket landskab.

Mens landskabsfotograf Ása Steinars lejlighedsvis bruger en reflektor til at tage portrætter, foretrækker hun generelt at "fange naturen, som den er". På dette billede har den islandske influencer bevidst taget tøj på, der matcher hendes omgivelser, for at øge følelsen af et uberørt, uspoleret landskab. Taget med et Canon EOS-1D X Mark II (nu efterfulgt af Canon EOS-1D X Mark III) med et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (nu efterfulgt af Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM)-objektiv ved 200mm, 1/1600 sek., f/3.5 og ISO500. © Ása Steinars

Når du tager flotte selfies, er det vigtigt for Ása at bruge det tilgængelige lys til at forbedre det endelige billede, uanset om det er en overskyet dag, eller solen skinner gennem skyerne.

"Se, hvad der sker, når du tager billeder ved solnedgang i stedet for ved middagstid," siger Ása, der foreslår, at du tager dit kamera ud under forskellige forhold for at hjælpe dig med at forstå kontrasten mellem blødt og skarpt lys. På den måde kan du begynde at bruge lys til din fordel.

Skyer kan også være gode diffusere. "Lidt dystre og overskyede forhold er almindelige i Island, og noget jeg har er blevet vant til efter at have fotograferet så meget her. Jeg er også blevet glad for det, især når jeg fotograferer landskaber som kløfter og vandfald, hvor det kan være godt ikke at have for meget skygge på billedet," forklarer Ása. "Det giver et blødere udseende, og det er nemmere at eksponere hele billedet korrekt."

Når du får en fornemmelse af naturligt lys, vil du begynde at lægge mærke til, hvordan det ændrer sig med årstiderne. "De grønne farver bliver meget levende på overskyede dage, hvilket får sommerfotografering til at se fantastisk ud," siger hun.

Magien ved fjernoptagelse og timere

En mand, der bærer vandtæt rødt tøj, en orange hjelm og vandrestøvler, står inde i en ishule.

Selvom Islands ishuler giver mulighed for majestætiske billeder, afslører Ása, at de er et "vanskeligt sted" at fotografere. "Svagt lys og masser af dryppende vand fra loftet sætter virkelig kameraet på prøve," siger hun. Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16mm, 1/80 sek., f/2.8 og ISO4000. © Ása Steinars

Landskabsfotograf Ása Steinars, klædt i varmt vintertøj, går inde i en stor islandsk ishule.

"Dette er et af mine yndlingsbilleder fra Island," siger Ása. "I sjældne tilfælde fryser gletsjerlagunen til og du kan gå ud på isen og ind i isbjergets huler." Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16 mm, 1/800 sek., f/2.8 og ISO320. © Ása Steinars

Ása har ofte den ekstra udfordring at være både fotograf og motiv. Hun indstiller sit kamera på et stativ og fjernudløser det via sin telefon og Canon Camera Connect-appen. Hun fokuserer kameraet ved hjælp af sin telefonskærm og indstiller derefter timeren til enten to eller 10 sekunder, så hun har tid til at lægge sin telefon væk, så den ikke kommer med på det endelige billede. Grundlæggende er det en selfie, der ikke ligner en selfie.

Andre gange bruger hun kameraets indbyggede timer, der fokuserer på jorden, hvor hun står eller en genstand i det område, så indstiller hun timeren og bevæger sig på plads. Det er især nyttigt ved lange eksponeringer.

"Jeg tager en masse billeder af nordlyset i Island, og fjernudløseren eller timeren er supervigtig," afslører Ása. "Fordi du arbejder med en lang lukkertid, er det vigtigt, at kameraet ikke bevæger sig og slører billedet. Canon Camera Connect-appen er fantastisk, men hvis du ikke har den, fungerer en to-sekunders timer også, så eventuelle vibrationer fra dig, der kommer fra at klikke på lukkeren, forsvinder, før billedet tages."

Tilpas din stil med redigering

En grøn bjergkæde med et vandfald i midten.

Fotografering af vandfald i svagt lys betyder, at der er færre skygger, og hele billedet kan eksponeres mere jævnt. Når du har valgt det endelige billede, kan du forbedre det efterfølgende ved hjælp af redigeringssoftware. Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16mm, 1/125 sek., f/7.1 og ISO250. © Ása Steinars

De dramatiske grønne lys fra nordlyset over et hus med oplyste vinduer ved siden af et stort vandområde.

For at tilføje endnu et element til det allerede fantastiske syn af nordlys søgte Ása et motiv i forgrunden til dette fotografi. "Jeg fandt et hus, der var oplyst, og det gør billedet meget mere interessant," siger hun. Når du optager et motiv som nordlys, er det vigtigt at gennemse dine endelige billeder og vælge det bedste at redigere senere. Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM-objektiv ved 16mm, 2,5 sek., f/4 og ISO3200. © Ása Steinars

"Redigering er en stor del af fotografering i dag," siger Ása, "og det er også meget nyttigt at se på dine billeder bagefter." Hun anbefaler, at du altid optager i RAW-filformat for at optage flest data og give dig selv mere fleksibilitet i efterbehandlingen. Canons indbyggede "Picture Styles" – som omfatter indstillinger som Landskab, Neutral og Naturtro – giver dine billeder en ensartet farvepalet og stemning. Men det er ved at gennemgå dine billeder, at du får en fornemmelse af, hvad du gør godt, og hvad du skal forbedre.

Ása anbefaler alle landskabsfotografer, der er begyndere, at investere i fotoredigeringssoftware som f.eks. Canon Digital Photo Professional (DPP) eller Adobe® Photoshop® Lightroom®. Det er en god ide at finde nogle forudindstillinger – grundlæggende brugerdefinerede filtre, der skal bruges i softwaren – men de kan ikke erstatte et godt kendskab til efterbehandling.

"Brug af forudindstillinger kan være en god måde at starte på, men husk, at det ikke er en skudsikker løsning til fantastiske billeder," siger hun. "Du er stadig nødt til selv at foretage en masse redigering, selv med gode forudindstillinger."

Bliv ved med at eksperimentere og øve dig

En pukkelhval der kommer op af vandet mod en dramatisk hvid himmel.

Hvis du kan, så tag dit kamera med dig overalt, foreslår Ása – du ved aldrig, hvornår det perfekte billede kan være lige foran dig. "eg var ude på hvalsafari og hørte pludselig et stort plask bag mig. Jeg vendte mig om, og i samme øjeblik sprang en pukkelhval op af vandet," siger hun om dette billede. "Jeg var meget glad for, at det lykkedes mig at få hele sekvensen af den springende hval." Taget med et Canon EOS-1D X Mark II med et Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM-objektiv ved 150 mm, 1/5000 sek., f/3.2 og ISO640. © Ása Steinars

For dem, der ikke er vant til at fotografere, eller som ikke har meget erfaring med at fotografere landskaber, anbefaler Ása, at man ser på andres arbejde og lærer af det. Find fotografer, du beundrer, foreslår hun, og se, hvordan de arbejder med lys, komponerer billeder og finder kreative vinkler.

Hendes største tip er enkelt. "Jeg har et kamera med stort set overalt, og det har jeg haft i mere end 10 år," siger hun. "Jo mere du øver dig, jo bedre bliver du. Så enkelt er det. Det tager tid at mestre det. Ingen er født som naturfotograf."

Skrevet af Gary Evans

Relaterede produkter

Relaterede artikler