Hvis du vil optage som en professionel, skal du bruge det rigtige udstyr. Men med et væld af kamera- og objektivmuligheder, der nu er tilgængelige takket være den hurtige udvikling inden for kamerateknologi, hvordan ved du så, hvilket kit der passer bedst til dine behov?
Uanset om du er en nyuddannet, der starter i branchen, en ivrig hobbyfotograf, der er ivrig efter at udvide din udstyrstaske, eller en spirende professionel, der ønsker at rykke op på karrierestigen, er et af de største elementer, du skal overveje, den type fotografering, du ønsker at forfølge. En dokumentarfotograf, der måske har brug for at arbejde stille og diskret i en række miljøer, vil have forskellige udstyrskrav i forhold til f.eks. en modefotograf, der arbejder i nøje opstillede scenarier med professionelle modeller.
Et kameras kapacitet til at optage video er en anden vigtig faktor. "Det bliver et stadigt vigtigere værktøj," siger Canon Europe Product Specialist, Mike Burnhill. "Video er f.eks. en vigtig del af sociale medieplatforme, og at have evnen til at optage både stillbilleder og video åbner dramatisk markeder for at arbejde i fotobranchen."
Her taler tre unge professionelle, der alle har specialiseret sig i forskellige områder, og hver især har deres egen unikke historie om, hvordan de brød ind i branchen, om de Canon-kameraer og -objektiver, de bruger, og hvorfor de er ideelle til deres valgte stil. De er: Den nigerianske mode- og portrætfotograf Emmanuel Oyeleke, den tysk-russisk dokumentarfotograf Nanna Heitmann og den østrigske Ingo Leitner, der er den ene halvdel af bryllupsfotografi-duoen Carmen og Ingo. Udover deres personlige indsigt giver Mike Burnhill yderligere ekspertrådgivning.
Optag som en professionel: Uundværligt kit, der kan løfte din fotografering op på et højere niveau
Det bedste kit til modefotografering
Emmanuel Oyeleke er en tidligere professionel Scrabble-spiller, der blev forelsket i fotografering, mens han rejste til turneringer i hele verden. Han har vundet flere priser, herunder ASFA Fashion Photographer of the Year i 2019. Han er i høj grad selvlært, og han kom ind i branchen ved at fotografere bryllupper (nogle med 3.000 gæster) i sit hjemland Nigeria, før han gik over til livsstil. Han producerer nu regelmæssigt dristige og smukke lederartikler til Afrikas mest populære modeblade samt kommercielt arbejde for mærker som Coca-Cola og Unilever.
"Jeg begyndte at bruge EOS R-systemet i 2018, og det var en åbenbaring for mig," siger han. "Du behøver ikke bekymre dig om den tekniske side, da kameraerne bare leverer, så du kan være kreativ uden begrænsninger." Han har primært brugt Canon EOS R5, siden det blev lanceret i 2020. "Sensoren med 45 Megapixel opløsning optager en enorm mængde oplysninger og giver mig mulighed for at beskære, mens jeg stadig har et billede i høj opløsning."
"Hvis du har budgettet til det, vil jeg sige, at EOS R5 er ideelt til modearbejde, men hvis ikke, vil jeg anbefale EOS R6, fordi det næsten gør alt, hvad R5 gør, blot med en mindre opløsning."
"Selvom modefotografering handler om tøjet, er det vigtigt, at vi, når vi ser på billeder af mennesker, først bliver tiltrukket af ansigterne, så ansigts-/øjensporing på EOS R5 og EOS R6 er en vigtig funktion," tilføjer Mike Burnhill. "Andre funktioner, der er nyttige til modearbejde, omfatter touchscreenen, der kan vippes og drejes, så du kan optage fra forskellige vinkler og få interessante og dynamiske billeder."
Emmanuels foretrukne objektiver er Canon RF 50mm F1.2L USM og RF 85mm F1.2L USM, og han anbefaler dem begge til modestuderende. "De er skarpe, hurtige, meget velbyggede og er investeringen værd – et godt objektiv vil holde i mange år," fortæller han.
"Det er fantastiske objektiver til at optage alt fra optagelser i fuld længde til portrætter med et flatterende perspektiv," siger Mike. "Det andet alternativ ville være et zoomobjektiv, f.eks. RF 24-70mm F2.8L IS USM eller EF 24-70mm f/2.8L II USM, der monteres med en adapter."
Det bedste kit til dokumentarfotografering
Dokumentarfotografen Nanna Heitmann blev født i Tyskland i 1994 og købte sit første digitale spejlreflekskamera, et Canon EOS 400D (nu efterfulgt af Canon EOS 850D), da hun var 14. Hun voksede op med og blev inspireret af de billeder, hun så i National Geographic, og gik videre med at tage en uddannelse inden for fotojournalistik og dokumentarfotografering på Hannover University of Applied Sciences and Arts. Hendes arbejde er siden blevet offentliggjort i bl.a. National Geographic, TIME Magazine og de Volkskrant. I 2019 blev hun inviteret til at blive Magnum-kandidat.
I de senere år har Nanna, der primært arbejder på langsigtede projekter som f.eks. dokumentation af fællesskabet omkring Tysklands sidste kulmine, brugt Canon EOS R og Canon EOS R5. "Jeg har tidligere brugt Canon EOS 5D Mark III, men nu elsker jeg at arbejde med Canons spejlløse kameraer," siger hun. "Da jeg bærer rundt på mit udstyr hele dagen, er det meget bedre at arbejde med et lettere kamera."
Nanna siger, at nyskabelser, der blev introduceret på EOS R og EOS R5, herunder AF ved svagt lys ned til -6 EV, har store fordele ved dokumentararbejde. "Følsomheden ved svagt lys er vigtig, når du arbejder i svagt lys uden flash, og når du kan bruge kameraets lydløse optagelsesmetode, kan du arbejde diskret," siger hun. "Jeg vil helt sikkert anbefale både EOS R og EOS R5 til dokumentarstuderende."
For dem, der har et lidt strammere budget, er et andet EOS R-systemkamera, EOS RP, en mulighed. "Det er et mindre, lettere kamera og har masser af fantastiske funktioner, herunder lydløs optagelsesmetode, og ligesom andre EOS R-systemkameraer, er det fuldt kompatibelt med EF-objektiver," siger Mike.
"Hvis dit budget strækker sig til EOS R6, betyder dets fantastiske evner i svagt lys, at du kan klare en lang række lysforhold, mens ansigts-/øjensporing betyder, at du ikke behøver bekymre dig om fokusering og i stedet kan koncentrere dig om timing, komposition og udtryk."
Da Nanna godt kan lide at komme tæt på de mennesker, hun fotograferer, bruger hun næsten altid Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM- og RF 50mm F1.2L USM-objektiver. "To objektiver er alt, hvad jeg har brug for," siger hun. "Jeg foretrækker objektiver med fast brændvidde, da de får dig til at bevæge dig rundt og arbejde mere på billederne."
Mike er enig i, at disse to objektiver er den perfekte kombination. "Brændvidden på 35mm og 50mm har altid været populær til dokumentararbejde og reportagearbejde, da de giver et naturalistisk perspektiv," siger han. "RF 35mm F1.8 Macro IS STM er lille, til en rimelig pris og har en 5-stops billedstabilisator til skarpe håndholdte billeder."
Det bedste kit til bryllupsfotografering
Carmen og Ingo Leitner mødtes på en italiensk strand i 2003. Efter at have opdaget en fælles kærlighed til fotografering, mens de rejste sammen, begyndte de at fotografere deres families og venners bryllupper, før de tog springet og startede deres egen virksomhed i 2009.
Mand-og-kone-teamet, der startede deres karriere som henholdsvis teknisk ingeniør og makeup-kunstner, har siden fotograferet bryllupper på nogle af verdens smukkeste steder. Deres første digitale spejlreflekskamera, som de stadig ejer, var et Canon EOS 350D (nu efterfulgt af Canon EOS 850D), og de bruger nu EOS R5- og EOS R6-kameraer, hvor de ofte arbejder samtidig – med et kamera, der optager stillbilleder, og det andet, der optager video.
"Den vigtigste funktion for os er det superpræcise fokuseringssystem på både EOS R5 og EOS R6," siger Ingo. "Selv med objektiverne helt åbne er billederne utroligt skarpe. Den anden store fordel ved video er også at have indbygget billedstabilisering (IBIS), som giver op til 8-stops stabilisering med visse objektiver og betyder, at vi ikke behøver stativer eller monopods."
For dem, der ønsker at arbejde som bryllupsfotografer, mener Ingo, at EOS R5 helt sikkert er værd at investere i. "Hvis du ikke har brug for 45 Megapixel-filer, vil du også være supergodt klædt på med EOS R6," tilføjer han.
"De to største fordele ved disse kameraer til bryllupsfotografering er ansigts-/øjensporing og den lydløse optagelsesfunktion, som giver dig mulighed for at tage billeder uden at tiltrække opmærksomhed, især på stille steder," tilføjer Mike. "De er også hybridkameraer, som kan optage video med op til 8K RAW og 4K ved 120p på EOS R5 og 4K UHD ved op til 60p på EOS R6."
Carmen og Ingo bruger primært Canon EF 35mm f/1.4L II USM, RF 50mm F1.2L USM og RF 85mm F1.2L USM samt RF 28-70mm F2L USM. For en person, der begynder at fotografere bryllupper, har Ingo følgende råd: "Jeg vil foreslå et 35mm- og et 50mm-objektiv med stor maksimal blænde – objektiver i L-serien, hvis du har råd til det."
"Når du er begyndt som bryllupsfotograf, er en allround zoom som f.eks. RF 24-105mm F4L IS USM ekstremt nyttig. Det er et objektiv, der kan gøre lidt af alt," siger Mike. "Så kan du bruge noget som et RF 50mm F1.8 STM eller et EF 85mm f/1.8 USM – noget hurtigt, lille og lyst. Det giver dig mulighed for at lave forskellige typer billeder, f.eks. ved at bruge den største blænde til at isolere motivet fra baggrunden. Med en zoom og et hurtigt objektiv med fast brændvidde vil du være klædt på til de fleste situationer."
Uanset hvilken vej du planlægger at gå, uanset om det er mode- og portrætfotografering, dokumentarfotografering, bryllupsfotografering eller andet, er en investering i et fantastisk kit en investering i din fremtid. Dit professionelle eventyr begynder her …
Skrevet af David Clark
Relaterede produkter
-
EOS R
Spejlløst fullframe-kamera, der åbner op for nye kreative muligheder for fotografer og filmskabere. -
EOS RP
Et lille, let og intuitivt spejlløst fullframe-kamera, der er designet til rejser og fotografering i hverdagen. -
EOS R6
Uanset hvad du optager, kan du med EOS R6 være kreativ på måder, du aldrig havde troet var muligt. -
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Giv din spejlløse fullformat-fotografering en professionel kant med en 24-70mm-zoom med en hurtig blænde og 5-stops billedstabilisering. -
RF 24-105mm F4L IS USM
Let og alsidig 24-105mm f/4-zoom fra L-serien med hurtig og lydløs autofokus og 5-stops billedstabilisering. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med hurtig blænde til vidvinkelperspektiv, nærfokusering og Hybrid IS. -
RF 50mm F1.2L USM
50mm f/1.2-objektiv med fast brændvidde giver enestående skarphed samt en bemærkelsesværdig ydeevne i svagt lys. -
Mount Adapter EF-EOS R
EF-EOS R-standardobjektivadapteren bringer uden problemer dine EF- og EF-S-objektiver til EOS R-systemet, så kvaliteten og ydeevnen bevares. Få mere at vide.