At få naturlige, nøjagtige hudtoner i portrætter er et af de mest udfordrende aspekter ved portrætfotografering. Usædvanlig belysning og mærkelige farvetoner kan efterlade dine portrætter med en hudtone, der ser helt unaturlig ud, og det kan tage en menneskealder at korrigere i efterbehandlingen. Men selvom vi ikke alle har råd til at have en makeup-artist på standby, er der en række måder, hvorpå du kan få friske, rene toner direkte fra dit EOS-kamera og reducere mængden af retouchering, du skal lave.
Her tilbyder den prisbelønnede mode- og skønhedsfotograf Jade Keshia Gordon fem enkle tips til at fange perfekte hudtoner. Hun forklarer, hvordan hun forholder sig anderledes til sorte, hvide og blandede hudfarver, og hvordan hun konfigurerer sit EOS-kamera for at opnå ensartede resultater.
Følg Jades råd, så kan du fange perfekte hudtoner på ingen tid!
PORTRÆTFOTOGRAFERING
Sådan får du naturlige hudtoner i dine portrætfotos
1. Undgå kraftigt, direkte lys
Blødere lys er generelt mere flatterende. Hvis du fotograferer udendørs på en lys, men overskyet dag, får du en diffus belysning, der passer til alle typer hudtoner. På klare solrige dage, hvor lyset er ufiltreret og skarpt, er det ofte bedre at finde en lysskærm, så du kan undgå skygger og hotspots på ansigter.
"Når det kommer til at få perfekte hudtoner i dine portrætter, er det første, du skal tænke på, din belysning," bekræfter Jade. "Hvis det rammer dit motivs ansigt direkte, bliver huden lysere, og det kan ende med at blive udvasket. Så du skal være forberedt på at reducere eksponeringen, eller alternativt kan du vende motivet, så lyset kommer bagfra.
"Når jeg arbejder i et studie, kan jeg godt lide at have en opsætning med to lys, hvor ét lys står bag motivet og oplyser baggrunden, og så en Beauty Dish foran, der er en anelse forskudt fra modellen for at oplyse ansigtet."
2. Eksponér forskellige hudtoner korrekt
Jade fotograferer jævnligt modeller med forskellige hudtoner og har forskellige tilgange til hver af dem.
"Det er vigtigt at undgå at overeksponere hvid hud, når du laver et portræt," forklarer hun. "Du skal sikre dig, at du kan se teksturer og eventuelle fregner eller makeup. Hvis de lyse områder er fjernet, kan det være svært eller umuligt at få dem tilbage."
"Med sorte hudtoner har du brug for masser af lys," fortsætter Jade. "Sort absorberer lys, så du skal sikre dig, at du har nok lys til at fremhæve trækkene. Det er dog en fin balancegang, da for meget vil overeksponere huden og udvaske trækkene.
"Jeg oplever ofte, at baggrundsbelysning fungerer godt til blandede hudtoner, uanset om det er et studielys eller solen. Det giver et dejligt lys rundt om siderne af ansigtet, og du kan bruge en reflektor til at reflektere noget af lyset tilbage på ansigtet."
3. Brug Picture Style-indstillingen Portræt
Når du vælger en af de forudindstillede Picture Style-indstillinger i kameraet, tager de sig af en lang række indstillinger for dig – hver Picture Style giver dig forskellige blandinger af skarphed, kontrast, mætning og farvetone, og de kan have markant forskellige effekter på hudtonen i et portræt. Som du måske forventer, er Picture Style-indstillingen Portræt optimeret til billeder, der indeholder personer, hvor skarpheden reduceres moderat og lysstyrken øges en smule for at give en blødere hud.
"Her foretrækker jeg indstillingen Portræt, da billedet, jeg tog med Standard Picture Style, føltes lidt fladt," siger Jade. "Portræt forbedrer enhver rød undertone i billedet på en blid måde. Så den fik det bedste frem i modellens lyserøde top, og fordi hun er sort, bidrog det røde boost til at løfte hendes hudtone uden at gøre hende for orangerød."
Hvis du synes, at standardindstillingen Portræt med Picture Style producerer hudtoner, der er lidt for rødlige eller gullige under lysforholdene, skal du bruge skydeknappen Farvetone i Picture Style-menuen for at korrigere dette.
4. Indstil hvidbalancen manuelt
Vælg en forudindstilling for hvidbalance, der passer til lysforholdene, for at få ensartede hudfarver, eller opret din egen ved hjælp af indstillingen Brugerdefineret hvidbalance i kameraets hovedmenu. Så længe belysningen ikke ændrer sig, får du de samme resultater fra billede til billede.
Hvis du lader hvidbalancen være indstillet til Auto, justerer kameraet farvetemperaturen for at fjerne farvetoner. Dette kan frembringe hudtoner, der er for "varme" (orange) eller for "kolde" (blå). Hvis du optager i RAW-format, kan du ændre hvidbalancen senere i redigeringen, men hvis du indstiller den korrekt i kameraet, får du en mere nøjagtig forhåndsvisning.
"I disse eksempler kan du se den effekt, som brugen af en anden hvidbalance har på modellens hudtone," forklarer Jade. "Jeg foretrækker resultaterne med indstillingen Dagslys her, da den ikke udvasker hende, og den gør hende ikke alt for orange. Den løfter blot farverne en smule og er tættere på det, jeg så med mine egne øjne på det tidspunkt."
5. Optag RAW
Hvis du optager JPEG eller HEIF, skal indstillingerne være korrekte i kameraet, før du optager. Dette omfatter farverummet, som bestemmer det farveområde, der kan vises i et foto. Du kan indstille dette i kameraets hovedmenu.
Jade optager altid RAW og anbefaler, at du gør det, selv om du er nybegynder inden for portrætfotografering, da det gør det nemmere at finjustere hudtonen senere. RAW-filer indeholder flere billedoplysninger end JPEG- eller HEIF-filer, og du kan frit justere billedparametre som f.eks. hvidbalance, farvekarakteristika og skarphed ved hjælp af RAW-behandlings- og redigeringssoftware som f.eks. Canon Digital Photo Professional uden at påvirke de oprindelige billeddata.
Skrevet af Marcus Hawkins
Relaterede produkter
-
Objektiver til spejlreflekskameraer
EF 24-70mm f/2.8L II USM
En professionel hverdagszoom i L-serien, som leverer høj billedkvalitet med en konstant f/2.8-blænde. -
Objektiver til EOS R
RF 85mm F1.2L USM
RF 85mm F1.2L USM tilbyder kompromisløs skarphed til portrætter samt fremragende ydeevne i svagt lys og kreativt potentiale. -
Spejlløse kameraer
EOS R6
Uanset hvad du optager, kan du med EOS R6 være kreativ på måder, du aldrig havde troet var muligt. -
RF-objektiver
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Et 35mm f/1.8 MACRO-objektiv med hurtig blænde til vidvinkelperspektiv, nærfokusering og Hybrid IS. -
RF-objektiver
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Det ideelle hverdagsobjektiv til spejlløse fullframe-entusiaster. RF 24-105mm F4-7.1 IS STM er let, kompakt og parat til at tage dine billeder til det næste niveau.