Sådan redigeres landskabsfotos til print

Et par omhyggelige justeringer kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af de landskabsbilleder, du vil printe. Her er, hvad du skal vide.
Et før- og efterbillede af et sumpet landskab, uredigeret til venstre og i sort/hvid til højre.

Landskabsfotografering er ideel til kreativt print. Uanset om du ønsker at fange de levende farver ved en solnedgang på glossy papir, eller du ønsker at lave kunstprint i sort/hvid, betyder det, at du kan gøre det selv, at du kan styre processen hele vejen.

Når du gør dine print store, kan du se alle de detaljer, du har fanget i dine landskaber, og en A3+-fotoprinter som f.eks. Canon PIXMA iP8750 gør det nemt og fordelagtigt at gøre det derhjemme. Med sin FINE-hovedteknologi, som leverer en opløsning på op til 9600 dpi, og et avanceret blæksystem med 6 farver (inklusive gråt blæk), der giver enestående farve- og sort/hvid-fotos, kan Canon PIXMA iP8750 fremstille en lang række vægfotos.

Optagelse i RAW giver dig mulighed for at få mest muligt ud af din printers funktioner, så du får fleksibiliteten til at justere dine landskabsbilleder, efter du har taget dem – uden at reducere kvaliteten. Ved hjælp af RAW-behandlingssoftware som f.eks. Canon Digital Photo Professional (DPP) eller Adobe® Lightroom® kan du justere eksponeringen, farverne og skarpheden af dine fotos, så de passer til dit valgte printmedie.

Hvidbalance

Et screenshot af Canon Digital Photo Professional, der viser et billede af et bylandskab om natten før og efter, uredigeret til venstre og med en blå farvetone anvendt til højre.

Hvis du bruger forudindstillingen Glødelampe-hvidbalance (Tungsten) på Canon DPP eller indstiller en lav farvetemperatur manuelt, føjes der en kølig blå farve til billeder, der er taget i naturligt lys.

Et af de vigtigste værktøjer til at opnå nøjagtige farver i landskabsprint er hvidbalancekontrol. Dette giver dig mulighed for at fjerne farveskær, der er forårsaget af forskellige typer belysning, eller bevidst tilføje et farveskær for at ændre stemningen i en scene. Du kan indstille hvidbalancen i kameraet, men optagelse i RAW giver dig mulighed for at holde dine indstillinger åbne og tage beslutninger om denne indstilling, når du behandler dine billeder.

I RAW-software kan du vælge mellem en række forudindstillinger for hvidbalance, f.eks. Dagslys, Overskyet og Skygge (Daylight, Cloudy og Shade). Alternativt kan du bruge skyderne Farvetemperatur (Colour Temperature) til at finjustere hvidbalancen eller vælge pipetteværktøjet og klikke på et hvilket som helst hvidt eller gråt område i billedet.

Picture Style

Et skærmbillede af Canon Digital Photo Professional, der viser to versioner af et landskabsbillede af en mark, uredigeret til venstre og med Nostalgia Picture Style anvendt til højre.

Du kan downloade flere Picture Styles til brug i DPP eller på dit EOS-kamera – herunder Autumn Hues, Twilight og Nostalgia – fra her.

En anden fordel ved at optage RAW er, at du kan eksperimentere med forskellige Picture Style-indstillinger, når du behandler dine filer i DPP.

Picture Stylen Landskab (Landscape) vil være oplagt, da den er designet til at fremhæve den smukke blå himmel og det levende grønne løv i et klassisk landskabsbillede. Nogle landskaber passer dog bedre til en alternativ Picture Style som f.eks. Monokrom, Fine detaljer eller endda Portræt (Monochrome, Fine Detail og Portrait).

Det er muligt at justere kontrast, skarphed og andre parametre yderligere, så de passer til scenen. Du kan endda oprette dine egne forudindstillinger ved hjælp af Canons Picture Style Editor-software.

Niveauer og Kurver

Et Canon Digital Photo Professional-skærmbillede, der viser to versioner af et landskabsbillede af en oversvømmet mark. Den uredigerede version til venstre med en rød overlejring, der viser rent hvide højlys, og en version til højre med justeret kontrast.

Hvis du vil undgå eksponeringsfejl, skal du aktivere advarsel om højlys- og skyggeklipning (Highlight and Shadow Clipping Warning) i DPP. Dette tilføjer en farvet overlejring til billedet, der viser dig, hvilke områder der vil være rent sorte (angivet med blåt), og som vil være rent hvide (vist med rødt).

Landskabsfotos drager ofte fordel af kontrastjusteringer for at lokke flere detaljer ud i mørke og lyse områder. Værktøjerne Niveauer og Kurver (Levels og Curves) giver dig kontrol over, hvordan skygger, mellemtoner og højlys vises på det printede billede.

Disse værktøjer varierer mellem RAW-software. I DPP skal du bruge panelet Gammajustering (Gamma Adjustment) til at ændre niveauerne. Her er der tre lodrette linjer, som du kan bruge til at ændre billedets sorte punkt, mellemtoner og hvide punkt. I Adobe® Lightroom® kan du opnå lignende resultater med skyderne Sort, Skygge, Højlys og Hvid (Black, Shadow, Highlight og White).

Ved at manipulere tonekurven kan du øge eller reducere lysstyrken på bestemte punkter i hele dynamikområdet, så du får endnu mere detaljeret kontrol. Generelt vil en S-formet tonekurve øge kontrasten for et mere slagstærkt print. For at frembringe dette skal du klikke i midten af den diagonale linje for at indstille midtpunktet og derefter trække ned i venstre side af grafen for at gøre skyggerne mørkere. Højre side vil automatisk blive skubbet højere, hvilket gør højlysområder lysere.

Hold øje med histogrammet, når du foretager justeringer. Hvis venstre eller højre kant er afskåret, mister du detaljer i disse områder på det endelige print.

Dodge og burn

Et skærmbillede af Adobe® Lightroom®, der viser et kystlandskab med en markeringsmaske, der angiver, hvor dodge anvendes.

Du kan aktivere en markeringsmaske, når du bruger justeringspenslen i Adobe® Lightroom®, som gør det muligt at se tydeligt, hvor du anvender dodge, burn og andre justeringer.

Ud over at foretage ændringer, der påvirker hele billedet, kan du oprette mere dynamiske print ved at justere bestemte områder.

Teknikken med "dodging" og "burning" er nem at anvende på digitale billeder ved hjælp af redigeringssoftware som illustreret ovenfor. Disse udtryk henviser til henholdsvis at gøre bestemte områder af et billede lysere og mørkere for at fremhæve dem.

I DPP kan du bruge fanen Justér bestemte områder (Adjust Specific Areas) i værktøjspaletten til at finjustere lysstyrken, kontrasten, farvetonen og mætningen i bestemte dele af dit landskab.

Blanding af eksponering

Et skærmbillede af Adobe® Lightroom® med to billeder af et vandfyldt landskab. Der anvendes et digitalt gradueret filter på versionen til højre.

I Adobe® Lightroom® kan du anvende et digitalt gradueret filter for at gøre en lys himmel mørkere. Du kan også blande to eksponeringer i et fotoredigeringsprogram som f.eks. Adobe® Photoshop®.

Nogle gange kan en scenes dynamikområde være for stort til, at dit kamera kan fange detaljer både på himlen og i landskabet.

Du kan også oprette to forskellige versioner af et billede fra en enkelt RAW-fil: En med himlen korrekt eksponeret og den anden med landskabet korrekt eksponeret. Billedet med den korrekte himmel kan derefter lægges oven på billedet med den korrekte forgrund i Adobe® Photoshop® eller din foretrukne fotoredigering.

Skarphed

Et skærmbillede af Adobe® Lightroom® med et billede af kystklipper. Værktøjet Outputskarphed (Output Sharpening) bruges til at vælge papirtype.

Hvis du eksporterer et billede fra Adobe® Lightroom®, kan du vælge papirtype og skarphed under Outputskarphed.

Det sidste trin i redigeringen er at gøre dit landskab skarpere til print. Du skal anvende et højere niveau af skarphed på fotoprint sammenlignet med billeder, du deler online – dette skyldes visningsafstand og overlapning af prikker under print, hvilket kan medføre, at skarpheden forringes. Små print kræver ofte større skarphed end store print, fordi de kan se blødere ud, når de skaleres ned. Printmediet gør også en forskel, da glossy print typisk kræver mindre skarphed end mat papir og fine-art-medier.

Lav testprint

Et skærmbillede af Adobe® Lightroom®, der viser flere variationer af et billede af en højspændingsmast i en rapsmark, hver med forskellige farve- og kontrastindstillinger.

Brug softwarens skærmkorrektur til bedre at forudsige, hvordan farverne og kontrasten vil se ud på print, og lav derefter en korrektur af prøveprint med variationer af dit billede for at kontrollere, hvad du foretrækker.

Fotoprint vil altid se lidt anderledes ud end det billede, du ser på skærmen, så det er en god idé at lave små testprint for at sikre, at dine redigeringer er helt rigtige. Ideelt set bør du kontrollere disse på det sted, hvor dit endelige print vil blive vist, da belysningen og vægfarven vil påvirke din opfattelse af billedet.

Efterhånden som du bliver mere fortrolig med print derhjemme, vil din ambition også vokse. Når du opgraderer til en mere avanceret printer, f.eks. den 8-farvede Canon PIXMA PRO-200, får du endnu flere kreative muligheder, f.eks. print af panoramiske landskabsfotos. Canon PIXMA PRO-200 er også kompatibel med Canon Professional Print & Layout-softwaren, som kan simulere udseendet af forskellige papirtyper og -blæk på skærmen.

Skrevet af Marcus Hawkins

* Adobe® og Lightroom® er enten registrerede varemærker eller varemærker tilhørende Adobe i USA og/eller andre lande.

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Redigering af dine fotos til print

Få mere ud af dine fotos på print med vores trinvise vejledning til redigering til print og de bedste printindstillinger.

Focus stacking for begyndere

Fotograf Matt Doogue forklarer, hvordan Canons værktøjer til focus stacking kan hjælpe dig med at tage makrobilleder og landskaber med skarphed fra forside til bagside.

Redigering af RAW-billeder med DPP

Find ud af, hvordan du redigerer, finjusterer og forbedrer dine RAW-fotos ved hjælp af Canons DPP-software.

Sådan optager du time stacks

Lær, hvordan du laver dag-til-nat timelapse-optagelser og skaber en fantastisk time stack, der viser udviklingen over tid i ét billede.