LANDSKABSFOTOGRAFERING

Optagelse af bevægelse med lange eksponeringer: Tips fra vinderen af Redline Challenge

Piotr Skrzypiec, vinderen af 2021 "Light in the Dark" Redline Challenge, forklarer, hvordan du gør dine landskaber mere dynamiske ved at optage smukke lyseffekter.
Lysspor fra en bil i aftenlyset over en buet bro. Tyk, skylignende tåge skjuler bropillerne og jorden nedenunder.

Piotr Skrzypiec, der er turistguide om dagen og lyssporsfotograf om natten, bruger sin viden om smukke steder og teknikker med lang eksponering til at skabe fantastisk landskabsfotografering i Slovenien og andre steder. Det er derfor ikke overraskende, at han blev kåret som vinder af Canons første Redline Challenge.

Fotografikonkurrencen havde til formål at fremme amatørfotografernes færdigheder med temaet "Light in the dark". Tre af Piotrs billeder fandt vej til dommernes endelige liste, og hans stemningsfulde billede af en tåget viadukt blev valgt som den store vinder.

Piotr brugte en længere eksponering til at forvandle de skarpe forlygter på de biler, der bevægede sig, til bølgende farvestriber. Lang eksponering henviser til optagelse med langsomme lukkertider, som kan gå fra sekunder til timer og resultere i sløring af motiver i bevægelse. Teknikken kræver ikke et specielt kamera eller objektiv, og resultaterne kan være dristige. Ud over sløring af bevægelse er lange eksponeringer gode til maksimering af det lys, der kommer ind i kameraet med henblik på at reducere ISO, hvilket forbedrer billedkvaliteten.

Her genbesøger Piotr sine locations for andre billeder og giver sine tips til, hvordan man tager lignende fotos af lysspor.

1. Tag ikke billeder om natten

Lysspor om natten på en vej, der snor sig op ad en snedækket, skovklædt bjergskråning mod en samling hvide bygninger med grå tage.

Piotr siger, at det er relativt ligetil at tage lyssporsfotos. "Du har kun brug for standardkameraudstyr, et stativ og en god location," siger han. "Det er ikke kompliceret at tage denne type billede, og det resultat, der er synligt på din LCD-skærm, er altid fantastisk. Nogle gange behøver du ikke engang at redigere disse billeder, fordi de ser fantastiske ud, som de er." Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) ved 18mm, 25 sek., f/11 og ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Tusmørke er et langt bedre tidspunkt at tage lyssporsfotos end i nattens mulm og mørke, da himlen vil være mørk, men stadig have nok farver til at gøre tingene interessante. Hvis det er sort og uden karakter, kan fotoet føles "tungt", så begynd at optage, når der er nok omgivende lys til at optage bygninger, bakker og andre dele af landskabet. "Det handler om de 20 minutter i slutningen af den "blå time"," siger Piotr. "Senere end dette vil skyggerne være for mørke, og lysene vil være for kraftige til at skabe et afbalanceret billede."

2. Lav din research

Lysspor på en hjerteformet vej med guldfarvet og rødt lys fra både forlygter og baglygter

Trafik er en vigtig ingrediens – men vær forberedt på at levere dit eget. "Når du er på motorvejen, er det indlysende, at der vil være biler, der passerer regelmæssigt. Det er dog ikke tilfældet med denne særlige hjerteformede vej. Da jeg fotograferede denne vej i 2014, ventede jeg i to timer og håbede på, at en bil ville komme forbi. Så til denne optagelse bad jeg min kone om at køre vores bil langs strækningen!" Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv (nu efterfulgt af Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) ved 50mm, 30 sek., f/8 og ISO800. © Piotr Skrzypiec

Det lyder måske indlysende, men sørg for, at den vej, du har valgt, er synlig på det tidspunkt på året, hvor du vil fotografere den. En scene ser måske lovende ud om vinteren, men om sommeren kan der være træer, der blokerer for den bedste udsigt.

"Det er altid godt at finde et sted højere oppe at fotografere fra, så du kan se vejen tydeligt," siger Piotr. "Jeg vendte tilbage til dette sted midt på sommeren for et par år siden. Selv om du kunne se vejens hjerteform om natten på grund af sporene, var det svært at se det tydeligt på grund af vinmarkerne. Siden da har de foretaget en masse forbedringer. Der er en ny platform for fotografer, hvor der er plads nok til mindst 10 stativer. Og de har også klippet vinen, der var i forgrunden, så vejens smukke form er mere synlig."

3. Planlæg din komposition

Lysspor på en snoet bjergvej i aftenlyset, der er klart synligt langt ude i horisonten.

Sikkerhed er en prioritet, når det drejer sig om optagelse på en vej i mørke. "Tag en iøjnefaldende vest på, og brug en lommelygte for at sikre, at du er synlig," siger Piotr. "Intet billede er værd at komme til skade for, så sørg for at placere dit stativ sikkert, især hvis du optager fra en bro eller et andet sted i højden." Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 16-35mm f/2.8L USM-objektiv ved 24mm, 562 sek., f/9 og ISO200.

Selvom du tager dine billeder, mens natten breder sig, kan du indstille det i dagslys, så du har masser af tid til at komponere dit billede. "Når du vil tage et godt billede, skal du tænke på baggrunden og forgrunden, og hvordan du udfylder disse områder," siger Piotr.

"Det er også en god idé at tænke på trafiksporet som en vejledende linje, der fører øjet fra forgrunden til baggrunden. Den bedste mulighed for at gøre dette er, hvis du er så heldig at finde en S-formet vej, der snor sig gennem scenen til f.eks. en kirke eller et bjerg eller et lige så indlysende fokuseringspunkt."

4. Hold dine billeder skarpe

En ung dreng, der bruger et Canon-kamera på et stativ og fotograferer en vingård fra et udsigtspunkt højere oppe.

Piotr tog sin søn Jurek med til en optagelse på Dreisiebner's Farm, hvor han forklarede vigtigheden af at bruge et robust stativ. Hvis du holder et kamera i hånden med en langsommere lukkertid, kan det give et sløret billede. Hvis du bruger to-sekunders timeren, som Piotr gør, undgår du kamerarystelser, når du trykker på lukkeren, men du kan også bruge en fjernudløser, f.eks. Canon RC-6 trådløs fjernbetjening, Canon RS-60E3-fjernudløser, Canon BR-E1 trådløs fjernbetjening eller via Canon Camera Connect-appen.

For at sikre, at de stationære dele af dit billede forbliver skarpe i den endelige optagelse, skal du låse kameraet på plads på et stativ og undgå at berøre det under eksponeringen. "Jeg bruger blot kameraets to-sekunders selvudløser," afslører Piotr. "Så kontrollerer jeg bare kompositionen, trykker på knappen, og to sekunder efter starter eksponeringen."

Canons udvalg af spejlløse kameraer og digitale spejlreflekskameraer tilbyder en selvudløserfunktion. Piotr bruger også funktionen til låsning af spejl ved optagelse med digitale spejlreflekskameraer, der har denne funktion. Når den er aktiveret, låser den spejlet, så det ikke er i vejen, og det forsinker starten på eksponeringen, hvilket reducerer risikoen for vibrationer inde i kameraet, der berøver billedet for skarphed. "Med et spejlløst kamera har du dog ikke dette problem," siger Piotr, "da du ikke har et spejl!"

5. Optag endnu længere

Næroptagelse af lysspor på en hjerteformet vej med en bygning med røde fliser og den omgivende vingård, der er tydeligt synlig.

"På denne særlige hjerteformede vej skal du bruge en eksponering på mindst 30 sekunder," siger Piotr. "Det skyldes, at 30 sekunder er den tid, det tager at køre strækningen, forudsat at du ikke er en F1-kører! Til dine egne lyssporsfotos skal du tage tid på, hvor lang tid det tager for et køretøj at køre langs målvejen, og indstille værdien som lukkertid. Justér derefter blænden og ISO'en, indtil du opnår det rette lysstyrkeniveau. Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 24-105mm f/4L IS USM-objektiv ve 88mm, 30 sek., f/9 og ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Det er vigtigt, at du kan kontrollere eksponeringens længde. Alle EOS-kameraer – fra Canon EOS 4000D til Canon EOS 5D Mark IV – giver dig mulighed for at optage en eksponering, der er op til 30 sekunder lang. Metoden Lukkerprioritet (Tv) giver dig mulighed for at indstille en præcis eksponeringstid (lukkertid), hvor kameraet automatisk justerer blænden. Du kan derefter indstille din ISO i henhold til scenen.

Optagelse i metoden Manuel (M) giver dig kontrol over blænden for også at opnå det perfekte skarphedsniveau. For yderligere at tilpasse dine indstillinger har Canons udvalg af spejlløse fullframe-kameraer som f.eks. Canon EOS RP også en Fv-metode (Flexible value). Dette er grundlæggende en fuldautomatisk metode, der giver dig mulighed for at styre lukkertiden, blænden og/eller ISO på et hvilket som helst tidspunkt.

Du skal bruge Bulb-metoden til eksponeringer, der er længere end 30 sekunder. Nogle EOS-kameraer har en "B"-indstilling på programvælgeren, men på andre skal du vælge Manuel metode og rulle forbi den 30 sekunder lange lukkertid.

6. Indstil en eksponering

Selv om du tydeligvis har brug for en relativt lang eksponering for at gengive bilens lys, når lange stier, der snos gennem billedet, varierer den præcise længde. Piotr forklarer: "Det hele afhænger af vejtypen og trafiktætheden. Normalt behøver du ikke en eksponering på 30 sekunder på en motorvej, fordi der er mange biler og masser af lysspor. Men der er nogle mere stille steder, hvor kun en meget lang eksponering vil fungere.

"Jeg forsøger altid at bruge en blænde på f/8 eller f/11. Det er normalt ikke godt at bruge en større blænde end f/8, da dele af billedet måske ikke vil være skarpe. Hvis du er nødt til at øge ISO til noget som ISO800, er det helt fint. Hvis billedet er lidt støjende, kan du arbejde på det, når du redigerer billedet. På de nyeste kameraer, f.eks. Canon EOS R5, som jeg modtog som præmie, er ISO800 ingenting, og jeg kan ikke se støj i billedet ved denne indstilling." EOS R5's ISO-område kører fra ISO100-51200, så ISO800 er en relativt lav følsomhed, der giver fremragende billedkvalitet i svagt lys.

7. Vælg det rigtige kit

Lysspor på en dobbeltsporet vej, rød i den ene retning, hvid-guld i den anden, hvor de passerer gennem nøgne vintertræer under et snedækket bjerglandskab om natten.

Et almindeligt problem er at se pauser i lyssporene, hvor biler er standset eller ikke har kørt hele strækningen. "Du kan løse dette ved at bruge en længere eksponering," siger Piotr. "Hvis 30 sekunder ikke er længe nok, skal du skifte til Bulb-funktion og bruge en fjernudløser til at holde lukkeren åben, så længe du har brug for det." Taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM ved 100mm, 30 sek., f/10 og ISO100. © Piotr Skrzypiec

Du behøver ikke at bruge et professionelt objektiv i L-serien for at tage professionelt udseende lyssporsbilleder. Et kompakt, let objektiv som Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM eller RF 35mm F1.8 Macro IS STM bliver nemmere at bære, samtidig med at du stadig får skarpe, detaljerede billeder.

"Du vil normalt bruge en ganske lille blænde for at få et skarpt billede, så du har ikke nødvendigvis brug for et objektiv med en hurtig maksimal blænde, f.eks. f/1.8 eller f/2.8," siger Piotr. "Jeg bruger altid zoomobjektiver, da de giver dig flere muligheder for at komponere en scene, men valget af objektiv er ikke så vigtigt som andre aspekter, f.eks. brug af et stativ og trafikmængden. Det skal bare være skarpt, det er det vigtige!"

Så det er sådan landet ligger. Fotografering af lysspor er en fantastisk måde at lære, hvordan man tager kontrol over eksponeringen og bruger fotografering til at fange noget, der ikke er synligt med det blotte øje. Det er også ret ukrævende, når det gælder kameraudstyr, men belønningerne kan være enorme – bare spørg Piotr!

Besøg vores Redline Challenge-hub for at se de udvalgte bidrag og få flere tips og råd fra de professionelle.

Skrevet af Marcus Hawkins

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • LYSTEKNIKKER

    At male med lys i dine fotos

    Mal dine egne fantastiske billeder med lyskilder og en lang eksponering.

  • GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

    Fjernoptag fotos

    Opdag fordelene ved fjernoptagelse ved alle former for fotografering.

  • SORT/HVID-FOTOGRAFERING

    Optagelse med lang eksponering i sort/hvid

    Opdag, hvordan Stephen McNally fanger mystiske fotografier med lang eksponering i sort/hvid.

  • FOTOGRAFERING AF BEVÆGELSE

    Sådan fotograferer du motiver i bevægelse

    Find ud af, hvordan du fanger bevægelse og giver dine billeder en fornemmelse af bevægelse.