LANDSKABSFOTOGRAFERING

Tips til bedre havfotografering

Skal du til stranden denne sommer, eller har du planer om en tur til havet uden for sæsonen? Vores tips til kystfotografering vil hjælpe dig med at få fantastiske billeder på alle tider af året og under alle forhold.
Et HDR-foto taget af Erik Colombo af solen i horisonten af et oprørt hav, der brydes mod klipper i forgrunden med varme aftenfarver på himlen.

Der er en grund til, at kystfotografering er en så populær type af landskabsfotografering. Den slående kontrast mellem land og hav, de former, lyset skaber, når det bliver kastet tilbage fra vandet, og de ofte dramatiske ændringer i vejrforholdene gør havfotografering særligt populært.

Den italienske fotograf og fotolærer Erik Colombo elsker at fotografere havmotiver. Han beskriver sig selv som "en 360°-fotograf", som har arbejdet inden for alle fotografigenrer, fra bryllupper til mode til kommercielle videoer, men hans store passion er landskabs- og naturfotografi. Han har rejst meget for at fotografere "de vildeste og mest ikoniske landskaber på vores smukke planet, fra bjerge til oceaner, fra gletsjere til vulkaner." Han bruger også meget af sin tid på at dele sine færdigheder og indsigt via kurser, workshops i felten og fototure.

Her taler vi med Erik for at få hans tips til vellykket havfotografering og nævner nogle af de bedste Canon-kameraer og -objektiver til strandfotografering og optagelse af kystlandskaber.

Foto taget af Erik Colombo af en buet skrænt med en enkelt skal på klipper i forgrunden og stribede skyer i aftenhimlen i baggrunden.

Uanset om beliggenheden er eksotisk eller velkendt, anbefaler Erik at lede efter usædvanlige perspektiver. Men han anbefaler også at bruge alle de veletablerede kompositionsteknikker – brug førende linjer og sørg for, at der er noget til at fange øjet i forgrunden, mellemgrunden og baggrunden. Et sammensat billede af fem billeder taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv. © Erik Colombo

Et foto taget af Erik Colombo af et klippefremspring med en naturlig bue igennem, bølger, der sprøjter over sten i forgrunden sløret af en lang eksponering.

Selv i relativt godt vejr kan dit udstyr blive udsat for vandsprøjt. Kameraer og objektiver har forskellige niveauer af vejrbestandighed – men alligevel bruger Erik regelmæssigt regnslag og anbefaler også, at "en af de vigtigste ting er at købe en god rygsæk, så dine objektiver holdes tørre." Det er også en god idé at investere i en modlysblænde for at holde dem fri for vanddråber. Et sammensat billede af tre billeder taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv. © Erik Colombo

1. Sådan tager du dramatiske havfotos

"Komposition er det vigtigste i fotografering, men især for havmotiver," siger Erik. Han anbefaler, at du bruger lidt tid på et sted, før du tager billeder. "At udforske uden et kamera hjælper dig meget," siger han. "Først efter at have brugt 20-30 minutter på at lære et sted at kende tager jeg mit kamera ud af min rygsæk."

Det åbne hav kan være fascinerende i virkeligheden, men et stillbillede fanger ikke dets dynamik. Se efter detaljer på kysten for at skabe kompositioner med klassiske elementer som f.eks. interessepunkter på forskellige afstande, asymmetrisk indramning og førende linjer. "Klippesten er perfekte motiver til at skabe en dynamisk komposition," siger Erik, "og blomster kan skabe en stor kontrast mellem deres varme farver og havets kolde farver."

I havmotiver kan en flad horisont gøre hele forskellen for billedet. Mange kameraer har et elektronisk vaterpas, som kan overlejres på billedet i søgeren eller på skærmen bagpå for at hjælpe dig med at undgå skrå horisonter. EOS R7 introducerede en automatisk niveaufunktion, som bruger kameraets indbyggede billedstabilisering (IBIS) til at udjævne en let skråtstillet horisont for at sikre perfekte billeder.

Uanset hvilket kamera du bruger, anbefaler Erik også, at du aktiverer gitterfunktionen for at få lige billeder, for at hjælpe med klassiske kompositionsteknikker som f.eks. tredjedelsreglen eller for at justere diagonale billedelementer.

I et HDR-sammensat foto taget af Erik Colombo skyller bølger over sten, sløret af en lang eksponering. Mørkegrå skyer skjuler solen på himlen.

En lodret komposition kan fremhæve kontrasten mellem hav og himmel. Hvis du indstiller kameraet til HDR-indstilling, hvis det er tilgængeligt, kan det optage begge dele, men du skal ikke bekymre dig, hvis dit kamera ikke kan gøre dette. Med sit kamera på et stativ vil Erik ofte tage flere billeder ved forskellige indstillinger for at indfange forskellige dele af scenen på den bedste måde, og derefter bruge kompositionsteknikker til at blande flere optagelser til et enkelt billede. Dette billede består af tre billeder taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv ved 16mm, 1/15 sek. for forgrunden til 1/125 sek. for skyerne, f/13 og ISO 100. © Erik Colombo

På et billede taget af Erik Colombo bølger nordlys på himlen, og dets farver afspejles i det iskolde hav. Landet er en mørk linje i horisonten.

Det, der foregår på himlen, kan være lige så slående som havet, uanset om det er nordlys som dette eller blot stormskyer. Taget med et Canon EOS R5 med et Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM-objektiv ved 15mm, 15 sek., f/11 og ISO 100. © Erik Colombo

2. Optag lodrette havfotos

I dag er det lige så vigtigt at optage lodret, som det er at optage vandret, selv for landskaber. At skabe billeder, der fungerer godt på forskellige sociale medieplatforme, er en vigtig del af mange fotografers arbejde, men det er også en mulighed for at fremhæve interessante detaljer, der måske ikke er så indlysende i vandrette billeder.

"Jeg elsker lodrette kompositioner," siger Erik. "De er mere interessante og mindre kaotiske end vandrette kompositioner. For sådanne optagelser er det afgørende at finde en god forgrund for at sikre et interessant og unikt fotografi."

3. Hvad er det bedste tidspunkt til fotografering af havmotiver?

Den samme scene kan se meget anderledes ud, efterhånden som lysintensitet, retning og farve varierer i løbet af dagen. Der er ikke nødvendigvis et "rigtigt tidspunkt", men tidlig morgen og sen aften i den "gyldne time", og både før og efter disse i den "blå time", vil frembringe mere interessante farver end den skarpe sol midt på dagen.

Hvis du fotograferer tidligt om morgenen eller sent på dagen, kan du have held til at fange nogle meget slående havmotiver med mennesker, træer og andre detaljer i landskabet eller kunstige strukturer i silhuet. For at få den største detaljerigdom og mere kreativ fleksibilitet skal du dog bruge den samme tilgang som til anden fotografering ved svag belysning – brug en stor blænde (lavt f-nummer) til at lukke så meget lys ind som muligt, forøg ISO-indstillingen, og vælg et kamera, der er designet til enestående ydeevne ved svag belysning som f.eks. Canons EOS R System-serie.

Men udfordringen er ofte meget lyse forhold, f.eks. i lyset fra middagssolen, i stedet for svagt lys. Til dette formål indeholder EOS R50 og andre Canon-kameraer funktioner som f.eks. Scene Intelligent-metode og HDR-sceneindstillinger (High Dynamic Range), som er perfekte til optagelse under forhold med høj kontrast med den slags lysstærke refleksioner, du ofte får på stranden.

Et HDR-sammensat foto taget af Erik Colombo af den nedgående sol set gennem en naturlig bue. I forgrunden slår havet op mod en klippekyst.

Optagelse i den "gyldne time" (timen lige efter solopgang og lige før solnedgang) er en god idé til havmotiver, da de varme farver og den lave sol skaber nogle klassisk smukke lysforhold. Et HDR-sammensat billede bestående af fem billeder taget med et Canon EOS 5D Mark IV med et Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM-objektiv på 16 mm, fra 0,3 sek. for forgrunden til 1/160 sek. for solskinnet, f/11 og ISO 100. © Erik Colombo

4. Kameraindstillinger for bedre havfotografering

Hvis du ikke kan undgå at optage i det klare lys midt på dagen, anbefaler Erik at bruge et ND-filter (Neutral Density – også: gråfilter) for at reducere mængden af lys, der kommer ind i kameraet. Han kan selv godt lide at bruge et stærkt ND1000 10-trinsfilter. "Dette filtrerer mængden af lys, så du kan bruge fotografering med lang eksponering til at skabe bevægelsessløring i havet," siger han.

Erik kan lide denne teknik, fordi man ved at skabe en følelse af bevægelse på havet kan gøre en ellers gennemsnitlig scene interessant. To nøgleområder, der skal fokuseres på, er havet og himlen, som begge bevæger sig relativt langsomt. At optage et indtryk af deres bevægelse (i stedet for at fastfryse den) kræver en langsom lukkertid og en kamerastøtte, typisk et stativ.

Hvis du holder din ISO lav og blænden lille (stort f-tal), giver det længere lukkertider. For at undgå kamerarystelser, når du trykker på udløserknappen, kan du fjernbetjene dit kamera ved hjælp af Canon Camera Connect-appen. Prøv at optage med en lang eksponering på 10 sekunder eller mere for at se, hvordan skyer i bevægelse og vand, der skyller op på stranden, sløres til en silkeblød farveopløsning. Alternativt kan du øge lukkertiden til superhurtige hastigheder for at fange de individuelle dråber fra bølgerne, der brydes.

5. Dybdeskarphed i havfotos

Erik ønsker ofte, at en bestemt del af scenen skal være i skarp fokus og resten mere sløret (lav dybdeskarphed). I disse situationer skifter han til manuel fokus og en nyttig funktion i de spejlløse Canon-kameraer, han bruger, manuel fokus-peaking (MF peaking). Dette er især praktisk, når lysniveauet er lavere, eller forholdene er slørede, hvilket gør fokusering vanskeligere.

"Selvom autofokus er meget nyttigt," siger han, "er focus peaking en redningskrans, når vejrforholdene gør det svært." Når MF peaking er slået til, kan du roligt fokusere manuelt, da kameraets skærm eller søger vil fremhæve, nøjagtigt hvad der er i fokus, ved at overlejre en klar farve på de fokuserede dele af scenen, og du kan se de fremhævede områder ændre sig, når du justerer fokus.

Omvendt vil du i landskabsfotografering nogle gange ønske, at så meget af scenen som muligt er i skarp fokus, fra forgrund til baggrund. En god teknik til dette kaldes hyperfokal afstandsfokusering. Den hyperfokale afstand varierer med det objektiv, den blænde og den brændvidde, du bruger, så den nemmeste måde at finde ud af, hvor du skal fokusere, er at bruge dybdeskarpheden og den hyperfokale afstandsberegning i Canons gratis Photo Companion-app. Hvis du ikke har tid til beregninger, er en grov tommelfingerregel at fokusere ca. en tredjedel af afstanden ind i en scene.

Foto taget af Erik Colombo af bølger, der bryder, frosset i bevægelse, med slørede klippeformationer i baggrunden oplyst i varme solnedgangsfarver.

I dette dramatiske billede fryses de vanddråber, der kastes op fra de brydende bølger, af den hurtige lukkertid. Småstenene i skarpt fokus i forgrunden står i kontrast til de iøjnefaldende klippeformationer i baggrunden, der gøres utydelige af vandsprøjt og afstandssløring. Et HDR-sammensat billede af tre optagelser taget på et Canon EOS R5 med et Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM-objektiv ved 105mm, 1/250 sek. for forgrunden og bølger til 1/160 for himlen, f/11 og ISO 100. © Erik Colombo

6. Hvad er det bedste vejr til havfotografering?

Vejret kan gøre havfotografering mere interessant, uanset om det byder på fjerlignende, gyldne eller stormfyldte, truende skyer. At lære at se interessante vejrmønstre og at vide, hvordan man får det bedste ud af dem fotografisk, er en god egenskab. "Jeg siger altid til mine studerende, at der ikke er dårlige vejrforhold, kun dårlige fotografer," siger Erik. "Skønheden ved landskabsfotografering er naturens uforudsigelighed.

"Under mine rejser rundt i verden har de bedste vejrforhold altid været efter kraftig regn."

Optager du i uventet regnvejr? Det er en mulighed, ikke et problem. "Ved regnvejr på havet," foreslår Erik, "kan du bruge et zoomobjektiv til at tage billeder af bølger med en hurtig lukkertid på ca. 1/1000 sek. for at fange bølgernes fald, eller alternativt en langsom lukkertid på måske 10 sekunder for at skabe noget abstrakt."

7. Bedste kameraer og objektiver til havfotografering

For at minimere den vægt, han skal bære, medbringer Erik ofte kun ét kamera – et fullframe EOS R System-kamera med et RF-zoomobjektiv med vidvinkel.

Til ultravidvinkeloptagelser, der er et glimrende valg til havmotiver, er et fullframe-kamera som f.eks. EOS R8 sammen med RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM-objektivet en vinderkombination til optagelse af vidvinkelscener i en lille, rejsevenlig pakke. EOS R8 er også i stand til hurtig kontinuerlig optagelse med op til 40 billeder/sek., hvilket er ideelt til at fange det øjeblik, en bølge brydes over klipperne.

Et billigere alternativ er EOS R50 med 24,1 Megapixel opløsning parret med RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM- eller RF-S 55-210 mm F5-7.1 IS STM-objektivet, hvilket giver et endnu lettere, let bærbart, men meget fleksibelt udstyrssæt, der er ideelt til en dag ved havet.

Disse objektiver giver dig et bredt og meget alsidigt udvalg af brændvidder. Hvis du vil have mulighed for supertelefoto, er RF 100-400mm F5.6-8 IS USM et godt valg parret med et fullframe-kamera, og giver dig endnu bedre rækkevidde på et APS-C-kamera.

Hvis du allerede har EF-objektiver og vil bruge dem med EOS R-systemkameraer, giver EF-EOS R-objektivadapteren med drop-in-filter en ekstra bonus: Det gør det ikke blot muligt at bruge EF- og EF-S-objektiver uden tab af kvalitet eller funktionalitet, men det giver også mulighed for at bruge drop-in-filtre. Den fås med enten et V-ND-filter eller et cirkulært polariseringsfilter, som begge er uvurderligt i det klare lys ved havet.

Havet er ikke bare et sted for sjov med venner og familie, det er fyldt med potentiale for fantastisk landskabsfotografering uanset vejret.


Skrevet af Astrid Pitman & Sarah Bakkland

Relaterede produkter

Relaterede artikler

  • LANDSKABSFOTOGRAFERING

    Sådan fotograferer du landskaber håndholdt

    Lær, hvordan du kan fange betagende landskaber uden stativ.

  • GRUNDPRINCIPPERNE FOR FOTOGRAFERING

    Sådan fotograferer du vand

    Uanset om det flyder, falder, plasker eller er stille, kan du finde ud af, hvordan du optager vand med disse 5 eksperttips.

  • LANDSKABSFOTOGRAFERING

    Bedste objektiver til landskaber

    Alt, du behøver vide for at hjælpe dig med at vælge prismæssigt overkommelige objektiver med fast brændvidde og zoomobjektiver.

  • GRUNDLÆGGENDE OM FOTOGRAFERING/UDENDØRS

    Tips til optagelse under ekstreme vejrforhold

    Her er vores bedste tips og tricks til at mestre fotografering under ekstreme vejrforhold, lige fra at beskytte dit udstyr til at passe på dig selv.