En udfordring med objektiv til gadefotografering

Opdag, hvordan den Glasgow-baserede fotograf Andres McNeill klarede sig, da han kun tog ét kamera, Canon EOS R8, og ét objektiv, Canon RF 28mm F2.8 STM, rundt med sig i hjembyen.
Lysspor fra en bil i tidlig aftenbelysning på en bygade fyldt med høje bygninger taget af Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Ved gadefotografering kan alt ske. Utrolige fotografiske øjeblikke kan opstå ud af ingenting, og de kan forsvinde igen lige så hurtigt. Det er den ultimative udfordring for en fotograf. Du skal være klar til hvad som helst og have et kit, der kan levere resultater.

Andres McNeill, der har base i skotske Glasgow, har opbygget en imponerende følgerskare på sociale medier for sin unikke stil inden for gadefotografering, hvor han bruger den udsmykkede, historiske arkitektur i sin by som udgangspunkt. "Jeg har altid nydt at betragte folk," siger han, så da han for alvor gik i gang med fotografering i 2020, vendte han sig helt naturligt mod gaden.

Andres har det med at vandre rundt på fortovene, indtil han finder en fantastisk scene, og så venter han, indtil den rigtige person dukker op – et endeligt, men vigtigt element, der fuldender kompositionen.

Ligesom mange moderne gadefotografer er Andres ikke bundet af den klassiske faste 35mm-brændvidde, der blev foretrukket i genrens tidlige dage, i stedet eksperimenterer han med alt det, der fungerer for hans motiv. Normalt tager han ud med sit Canon EOS R5 eller EOS R6 og en Canon-objektivadapter EF-EOS R til sine EF-objektiver.

For at se om det var muligt at genskabe hans signaturlook med en minimal opsætning, parrede han Canons spejlløse fullframe-kamera EOS R8 med blot ét vidvinkelobjektiv med fast brændvidde – det superkompakte Canon RF 28mm F2.8 STM. Her finder vi ud af, om kittet kunne klare udfordringen.

At gå i ét med omgivelserne

En hånd, der holder et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv over en kamerataske.

Det lette Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv med fast brændvidde har en alsidig brændvidde og en hurtig maksimal blænde, og Andres fandt ud af, at kombinationen af et så kompakt objektiv med EOS R8 gav ham flere muligheder for at være kreativ.

Fotograf Andres McNeill sætter sig på hug for at tage et billede med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv på en brostensbelagt gade med mos.

Andres var i stand til at tage billeder, der ellers ikke ville være lykkedes, fordi hans motiver måske havde opdaget, hvad han var i gang med, og ville have opført sig anderledes.

De bedste objektiver til gadefotografering er dem, der giver dig mulighed for at være adræt, så du hurtigt kan justere for at følge hurtige bevægelser, og en vigtig funktion i Canon RF 28mm F2.8 STM er det slanke pancake-design.

Med en vægt på kun 120 g er RF 28mm F2.8 STM let sammenlignet med zoomobjektiver eller objektiver med fast brændvidde, ideelt, når du suser rundt i en by som Glasgow til fods. "Det er utroligt lille," siger Andres. "Kombineret med Canon EOS R8 kunne jeg bare ikke fatte dets størrelse. Det føltes som om, du næsten var usynlig."

For Andres, som er over 1,80 m, er det en stor fordel at kunne smelte ind i omgivelserne. "Du kan være meget tæt på begivenhederne og stadig få naturlige øjeblikke – og jeg var mindre opsigtsvækkende, end jeg ville have været, hvis jeg gik rundt med min sædvanlige opsætning."

Et bredere perspektiv

En travl gade fyldt med kontorarbejdere og turister på en solrig dag. Taget af Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Det at optage med Canon RF 28mm F2.8 STM betød, at Andres kunne komme tæt på sine motiver og stadig vise det bredere miljø. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/1250 sek., f/2.8 og ISO100. © Andres McNeill

En figur, der er fanget i sollyset mellem to høje bygninger, kaster en lang skygge på fortovet. Taget af Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Det kan være overvældende at gå ud på gaden med et kamera, men med en minimal opsætning bliver det nemmere at falde i ét med omgivelserne. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/800 sek., f/2.8 og ISO 100. © Andres McNeill

Andres opholdt sig i Glasgows centrum for optagelsen, "for det er her, det hele sker," siger han. "Du har sådan en eklektisk blanding af mennesker, så det er det bedste sted at tage billeder."

Vidvinkelbrændvidden på 28mm var en ny oplevelse for Andres, som påskønnede muligheden for at bringe mere af arkitekturen ind i billedet. "Jeg var i stand til at komme meget tæt på mennesker, fordi kameraets og objektivets størrelse er så lille, men jeg kunne også fange bredden af bygninger," forklarer han.

Andres fangede en række forskellige billeder, der viser folk, der krydser mellem de arkitektoniske perler, i lommer af lys, der kaster lange skygger. "Jeg har også lavet nogle længere eksponeringer med biler, der kører forbi og skaber lysspor," tilføjer han.

Hurtig blænde til optagelse i svagt lys

En person, der går foran et teater om aftenen, oplyses af lysene, der kommer ud fra bygningen. Taget af Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Det bedste råd, Andres har fået, er at holde op med at lede efter fotografier og i stedet lede efter fortællinger. "Komponér, som om du optager en film," foreslår han. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/100 sek., f/2.8 og ISO 400. © Andres McNeill

Skotland er generelt ikke kendt for sit solskin, så det er afgørende for Andres at have et objektiv, der kan klare sig godt med det lidt kedeligere, overskyede vejr.

"Mit foretrukne tidspunkt at fotografere er den "blå time", lige efter solen er gået ned, men sent nok til at det ser ud, som om det er nat," siger han. "At have den blænde på f/2.8 var perfekt til disse situationer. Jeg behøvede ikke skubbe ISO for meget op for at opnå et billede, der er ordentligt eksponeret. Du kan stole på lidt lavere lukkertider ved f/2.8 for at få et virkelig skarpt billede."

For det visuelle look, han stræber efter, henter Andres inspiration fra biografen og henviser til de karakteristiske blå-lilla-turkisblå nuancer, der findes i filmkunsten i 2016-filmen Moonlight, som et eksempel på den farvepalet, han elsker i sine egne billeder.

En person oplyses af gulvbelysningen i et fleretagers parkeringshus. Gulv-til-loft-vinduer viser en trappe, der går op til toppen af bygningen. Taget af Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Andres fotograferer ofte om natten og leder efter byscener, hvor han kan udnytte det tilgængelige lys til interessante kompositioner. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/100 sek., f/2.8 og ISO 800. © Andres McNeill

En figur i silhuet for enden af en lang graffitibemalet fodgængertunnel. Taget af Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Ifølge Andres er der to lejre inden for gadefotografering – jægere og fiskere. Andres falder ind i sidstnævnte lejr. "Jeg har det med at vente på, at forskellige figurer afslører sig selv," siger han. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/160 sek., f/2.8 og ISO 100. © Andres McNeill

Når han optager om natten, bruger Andres lys fra kontorvinduer og fastfood-skiltning til at forbedre sine billeder. Efter mørkets frembrud var han især imponeret over bokeh-effekten fra Canon RF 28mm F2.8 STM.

"Jo større antal blændelameller, jo mere jævn bokeh og jo mere perfekt og cirkulært ser det ud," siger han. "Det var vigtigt, da jeg havde gadebelysning og bilforlygter, der var tændt i baggrunden. At have den bokeh, som er så behagelig for øjet, giver virkelig billederne noget."

Ud over at optage stillbilleder er Andres også videofotograf. RF 28mm F2.8 STM er et ideelt objektiv til content creators, der arbejder med bevægelse, og til at lave film, da dets korrektion af fokusforvrængning giver ensartet komposition, når der skiftes mellem fokuspunkter.

Et perfekt valg til gadefotografering

En mand holder et Canon-kamera med et Canon-objektiv med fast brændvidde op til øjet for at tage et billede.

"Når du lige er begyndt, tænker du, "Hov, jeg skal ændre min lukkertid," siger Andres. "Nu kommer det helt af sig selv. Jeg tænker ikke engang på mine kameravælgere længere."

Mellem to højhuse på en solskinsdag sidder der en person på kantstenen badet i skygger og kontrollerer sin telefon. Taget af Andres McNeill med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv.

Andres nød at lege med Canon EOS R8's elektroniske lukker på 40 fps, der gav ham en masse muligheder, når det gjaldt redigering. "Jeg kunne bare ikke fatte, hvor mange billeder jeg kunne fange," siger han begejstret. Taget med et Canon EOS R8 med et Canon RF 28mm F2.8 STM-objektiv ved 1/400 sek., f/4 og ISO 100. © Andres McNeill

Det var første gang, Andres brugte Canon EOS R8, og han syntes, at det var et fantastisk kamera til gadefotografering. Han satte især pris på den intelligente autofokus, som gjorde ham i stand til at holde sine motiver i skarp fokus. "Det føltes næsten som at snyde lidt af og til. Det er næsten, som om jeg bare fortalte det, hvad det skulle gøre, med mit vilje, og så skete det bare."

Et vellykket gadebillede fortæller en historie i en ramme. Andres husker et særligt stærkt eksempel på dette – en mand, der sidder badet i lys og holder en pause (øverst til højre). Takket være den diskrete opsætning var Andres i stand til at tage billedet, mens manden fortsatte sit rolige, uforstyrrede øjeblik. For hans motiv var det sandsynligvis endnu en almindelig dag, men set gennem Andres' objektiv blev det noget magisk.

"Mit ene råd til gadefotografer er blot at gå ud og lave noget mere", opfordrer Andres. "Jeg kunne nævne teknikker, men det handler i virkeligheden om at træne dit øje til at se de øjeblikke, du leder efter. Og det vil gøre dig til en bedre gadefotograf."

Rachel Segal Hamilton

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Tips til gadefotografering

Vigtige råd til optagelse af fantastiske billeder af gader med arkitektur.

Tips til fotografering af arkitektur

Kom i gang med fotografering af arkitektur med teknikker og indsigt fra en professionel.

Tips til gadeportrætter

De bedste råd til enestående gadeportrætter fra den professionelle fotograf Julian Love.

Opdag abstrakt gadefotografering

Lav fantastisk kunst fra hverdagen med disse enkle teknikker til surrealistiske billeder i byen.