Sådan tager du gadeportrætter: Tips fra en professionel

Få gode råd fra portræt- og livsstilsfotografen Julian Love – lige fra, hvordan man skaber kontakt til et potentielt motiv, til belysning og komposition, i denne omfattende vejledning til gadeportrætter.
En smilende blomsterhandler i en lysegrøn kjole omgivet af farverige blomster.

Gadeportrætter kan nemt forveksles med gadefotografering. De to stilarter har masser til fælles: Begge involverer at tage billeder af fremmede i en ikke-studieopsætning. Men selvom gadefotografering er ligefrem, tages billederne nogle gange uden at motivet nogensinde får det at vide. Ved gadeportrætter, som livsstils- og portrætfotografen Julian Love forklarer, "godkender den person, du fotograferer, situationen.

"Du har talt med dem, og du har måske endda fået dem til at posere," fortsætter han. "Det er mere interaktivt – et samarbejde, ikke kun en observation." Julian tog for nylig Canon EOS RP med på en rejse gennem gaderne i sin hjemby Bath i Storbritannien, hvor han tog gadeportrætter. Her deler han sine otte tips til at tage enestående billeder.

En kvinde i en blå, ærmeløs kjole og med solbriller på hovedet, der læner sig op ad en stenmur.

Emma blev fotograferet, mens hun ventede på en ven uden for en restaurant. "Hvis nogen fanger dit øje, fordi de ser ret iøjnefaldende ud, er de normalt opmærksomme på det og reagerer ofte ret godt på at blive fotograferet," siger Julian. Taget med et Canon EOS RP med et Canon EF 85mm F2 Macro IS USM-objektiv ved 1/640 sek., f/2 og ISO 100. © Julian Love

En smilende standholder, der iført et tørklæde og et bordeauxfarvet forklæde, står bag sine varer.

Ben ved sin stand på Bath Farmers' Market. "Måske er der en butik eller en bod, du altid har syntes så fed ud, eller et værksted, du passerer på vej til arbejde. Kig ind, eller kontakt dem på sociale medier for at finde ud af, om de ville blive glade for at blive fotograferet," siger Julian. Taget med et Canon EOS RP med et Canon EF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/60 sek., f/2.8 og ISO 160. © Julian Love

1. Identificér et motiv

"Ordet "gade" kan være lidt misvisende," siger Julian, da dit motiv ikke behøver gå ned ad gaden. "Det er ofte de værste mennesker at spørge, fordi de er på vej et sted hen." I stedet anbefaler Julian, at du leder efter personer, der ikke har travlt, og som måske vil bruge fem minutter sammen med dig. Han anbefaler især at søge efter potentielle motiver på steder, hvor folk typisk venter – busstoppesteder, taxapladser eller togstationer.

"Butiksejere er også fantastiske, da de ofte er i interessante miljøer," tilføjer han. "Tag ikke afsted en lørdag morgen, når de har supertravlt." Når du vælger et motiv, skal du tænke over, hvordan du kan indarbejde deres omgivelser i billedet for at fortælle en historie om dem. De farvestrålende blomster udgør f.eks. en perfekt baggrund for Julians billede af blomsterhandleren Marcia Wood (billede øverst), som flyttede til Bath fra London sammen med sin mand, der er træbeskærer, for ca. fire år siden. "Hun havde en selskabelig personlighed og var glad for at blive fotograferet," siger Julian.

2. Start en samtale

Gadeportrætter afhænger af interaktionen med dit motiv, så det første, du skal gøre, er at starte en samtale. "Jeg introducerer mig selv som fotograf og forklarer, hvorfor jeg vil tage billeder af dem," siger Julian. "Det kan være, fordi de er klædt på en interessant måde, de har et interessant udseende, eller de er på et interessant sted. Eller måske er lyset bare særligt rart." Nogle mennesker ser måske ikke sig selv på samme måde, som du gør, så vær ikke bange for at tilbyde lidt opmuntring til et potentielt motiv ved at forklare, hvad det er ved dem, som du synes er så interessant som fotograf.

3. Forenkl din komposition

Ifølge Julian handler kunsten ved komposition om at forenkle det, der er i billedet. Og det er især sandt, siger han: "Når du er ude i den virkelige verden, i miljøer, som du ikke kan styre." I offentlige rum kan der være meget visuelt rod, klare farver eller variation fra lys til mørk. "Du vil gerne minimere disse ting for at få en lidt mere grafisk komposition, og du vil gerne have en god kontrast mellem dit motiv og baggrunden. Du kan lede efter en almindelig baggrund, eller det kan være, at de er lyse, og baggrunden er mørk, eller omvendt, eller det kan være en farvekontrast, måske er de klædt i grønt, og baggrunden er rød. Prøv at få motivet til at skille sig ud."

Kvinde med rødt hår i en denim-selekjole står foran malerier, der hænger på en væg med træpaneler.

Rebecca står i et galleri foran sin mands kunst. "Prøv at placere dit motiv, så lyset falder på ansigtet fra den ene side og giver kontrast og fremhæver trækkene," siger Julian. Taget med et Canon EOS RP med et Canon EF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/80 sek., f/2.8 og ISO 100. © Julian Love

En gråhåret mand i en mørkebrun jakke, der sidder bag en markedsbod og sælger antikke skåle og vaser.

Du behøver ikke gå i gang uden en plan. Tænk over steder eller personer, du kan henvende dig til. "Der er et antikvitetsmarked i Bath hver lørdag, så jeg tog et billede af en af standholderne. Det var kl. 9.30, før der var mange mennesker, og han lænede sig tilbage i sin dækstol." Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 50mm F1.8 STM-objektiv ved 1/640 sek., f/2.8 og ISO 100. © Julian Love

4. Vær ikke bange for at dirigere

Som Julian siger, handler gadeportrætter om interaktion, så vær ikke genert over at bede dit motiv om at flytte sig, hvis det er nødvendigt. "Lyset kan være bedre, hvis du optager dem i skyggen, eller det kan give et bedre billede, hvis du giver dem nogle tips til at posere," siger Julian. Han syntes, at skærmen bagpå Canon EOS RP hjalp med dette element af gadeportrætter. "Du interagerer lidt mere med motivet og gemmer dig ikke bag kameraet," siger han.

Canon EOS RP's autofokus med ansigtsgenkendelse og sporingsfunktion var også nyttig. "Det er en fantastisk teknologi, som igen giver dig mulighed for at bruge mere tid på at interagere med dit motiv og vælge din komposition uden at skulle bekymre dig om fokus. Hvert billede har været perfekt fokuseret på personens ansigt, selv når de er relativt små i billedet."

5. Tænd op for objektiverne

Til sin seneste gadeportrætfotografering fotograferede Julian mennesker både indendørs og udendørs med tre forskellige objektiver: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM og Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. "Til de indendørs portrætter brugte jeg ofte 35mm eller 50mm, og til de udendørs brugte jeg 50mm eller 85mm. Min beslutningstagning er baseret på, hvor meget baggrund jeg vil have med. Indendørs er du tættere på motivet, fordi der er mindre plads, og du vil vise mere af deres naturlige omgivelser, så er 35mm nyttigt. Udendørs er baggrunden mere travl og mindre kontrolleret, så et langt objektiv hjælper med at isolere motivet og får portrætbilledet til at handle mere om det."

Canon EOS RP og Julians valg af objektiver er alle lette, hvilket gør dem ideelle til at tage portrætter på farten uden at blive tynget ned. EOS RP er også udstyret med Eye AF-sporing. Denne Dual Pixel CMOS AF-teknologi hjælper med at holde dit motivs øjne i superskarp fokus, hvilket sikrer knivskarp billedkvalitet i dine portrætter.

6. Udnyt lyset bedst muligt

Julian bruger kun det tilgængelige naturlige lys i sine gadeportrætter. "Når jeg laver indendørsoptagelser, f.eks. i en butik, beder jeg dem om at slukke for de kunstige lys. Lokalerne er ofte oplyst af lysbånd eller spotlights, som er meget uflatterende og svære at arbejde med, så en del af valget af en god location er at se efter et sted med store vinduer," siger han.

"Hvis du fotograferer udendørs, kan du optage tidligt eller sent på dagen, når solen står lavt på himlen," tilføjer han. "Ofte, når de er nye i faget, tror fotografer, at man skal have smukt solskin for at kunne tage flotte billeder. Til portrætter er det bestemt ikke tilfældet. På en overskyet dag fungerer skyerne som en kæmpe softbox, og spredt lys er meget mere flatterende."

En kvinde med kort, blond hår og iført briller og mørkt tøj, sidder på en taburet uden for en bygning af lyse sten.

Guldsmeden Tina Engell uden for værkstedet ved siden af sin butik. Tina, som er dansk, studerede til guldsmed i London og flyttede til Bath for 25 år siden. "Jeg ønsker, at baggrunden skal være læselig, men jeg ønsker også, at personen skal skille sig lidt ud," siger Julian. "En stor blænde producerer baggrunde, der er bløde, men ikke helt slørede." Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 85mm F2 Macro IS STM-objektiv ved 1/640 sek., f/2 og ISO 100. © Julian Love

En kvinde med langt, krøllet, mørkebrunt hår sidder ved en butiksdisk ved siden af en letterpress-maskine.

Athena Cauley-Yu har to originale Heidelberg letterpress-printere i sit atelier, hvor hun laver smukke håndtrykte kontorartikler. "Athena er meget aktiv på de sociale medier, så jeg troede, at hun ville være klar på et portræt," siger Julian. "Jeg fotograferede hende ved siden af hendes letterpress-maskine – prøv at finde interessante genstande i omgivelserne, der fortæller folk lidt om dine motiver." Taget med et Canon EOS RP med et Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM-objektiv ved 1/80 sek., f/2.2 og ISO 320. © Julian Love

7. Fang de naturlige øjeblikke

Du jagter ikke action-billeder eller "afgørende øjeblikke" i gadeportrætter, men det kan hjælpe med at opbygge en fortælling ved at vise dit motiv, der er engageret i noget, der er relevant for dem, f.eks. en printproducent ved siden af en printmaskine. "Generelt bevæger motivet og baggrunden sig ikke, og jeg behøver ikke reagere meget hurtigt på mange forandringer, så jeg plejer at bruge metoden Manuel (M)," siger Julian. "Hvis du bruger metoden Blændeprioritet (AV), ændres eksponeringen, hver gang du tilpasser fotoet en smule, efterhånden som kameraet genberegner den. Ofte har jeg noget lyst i baggrunden eller forgrunden, og jeg vil bare holde fast i højlyset."

8. Hold kontakten

Julian har normalt omkring fem små print fra sin portefølje på sig til at vise til potentielle motiver, plus en instant-printer, så han kan give dem et billede med det samme. "På den måde føles det som en udveksling," siger han. En bærbar printer som Canon Zoemini eller Canon SELPHY Square QX10 er ideel til dette formål. Ofte vil folk bede om en kopi af fotoet, måske til deres sociale medieprofil eller til at printe ud og vise frem, så Julian har også visitkort med sig. "På den måde behøver du ikke skrive din e-mailadresse ned 25 gange om dagen," tilføjer han.

Selvom han altid søger tilladelse, før han tager gadeportrætter, bruger Julian kun en modeludgivelsesformular, hvis han tager billeder til en kommerciel opgave. "Du har ikke brug for en modeludgivelse til redaktionelle formål, hvor du blot viser en person, som de er, og ikke knytter dem til et produkt, en tjeneste eller et brand. Jeg forklarer, hvordan billedet vil blive brugt, og får deres mundtlige aftale," siger han.

Det, der gør denne genre udfordrende, er præcis det, der gør den spændende: Den er uforudsigelig. Men, selvom der er mange aspekter uden for din kontrol, med lidt omtanke, øvelse og selvtillid kan du arbejde kreativt med de elementer, du har til rådighed – motivet, kompositionen, lyset og stedet – for at skabe smukke og autentiske gadeportrætter.


Skrevet af Rachel Segal Hamilton

Relaterede produkter

Relaterede artikler

Tips til portrætfotografering

Gør din portrætfotografering bedre med disse bedste tips og teknikker.

Portrætter til print

Fotograf og TikToker Kym Moseley deler sine tips til at tage og dele iøjnefaldende billeder af fremmede.

Fotografering i svagt lys

Lær, hvordan du finder og fanger det bedste lys for at forbedre, hvordan dine fotos ser ud.

Mindful rejsefotografering

Disse ting skal du tænke på, når du fotograferer fremmede kulturer og samfund.