Fergus Kennedy: Ikke engang fantasien sætter grænsen med Canon Log
Efter at have brugt sit Canon EOS 5D Mark IV til et kommercielt TV-projekt satte filminstruktør Fergus Kennedy sig for at se, hvor meget han kunne presse kameraet kreativt. Fergus er oprindeligt marinbiolog, og han laver stadig film om naturverdenen. Men han arbejder i stigende grad med still-fotografering og videooptagelse for en lang række kunder til TV og reklamer, og han har særligt fokuseret på at bruge droner til at tage dramatiske luftbilleder.
Fergus nye projekt er personligt, og det giver ham frihed til at udvikle sine egne idéer. Han og hans bror Nick, som var kameramand, ønskede at presse mulighederne og se, hvad de kunne opnå. Fergus indså, at Canon Log-opgraderingen til EOS 5D Mark IV ville være en stor fordel til nogle af de udfordrende betingelser ved droneoptagelse. Canon Log tilføjer muligheden for at optage mere af dynamikområdet fra sensoren, hvilket kan bruges ved graduering i efterbehandlingen for at opnå et bestemt udseende og matche optagelser fra forskellige kameraer. Det er en meget effektiv funktionalitet, som nu er normen for professionelle filmfotografer, og det gør EOS 5D Mark IV til et seriøst digitalt filmproduktionsværktøj.
"Jeg havde tidligere brugt Canon XC10 til droneoptagelse i 4K", forklarer Fergus. "Det var rigtig godt – et dejligt let kamera. Men EOS 5D Mark IV tager også stillbilleder i høj opløsning og kan drage fordel af det fremragende og omfattende udvalg af EF-objektiver, så dets anvendelsesmuligheder er mere alsidige. Vi ønskede at lave en video med hæsblæsende sportsaction ved hjælp af matchede klip, hvilket betød, at vi havde brug for den bedste kvalitet og gradueringsfleksibilitet i efterbehandlingen. Med Canon Log kunne EOS 5D Mark IV levere dette."
"EOS 5D Mark IV er et meget kompetent videokamera med 4K, og som nu tilbyder Canon Log med en firmwareopgradering."
"EOS 5D Mark IV er et meget kompetent videokamera med 4K, og som nu tilbyder Canon Log med en firmwareopgradering", tilføjer Fergus. "Vi kunne godt have brugt C300 Mark II, det ville have passet på vores droner. Men EOS 5D Mark IV er lettere, så vi kunne have længere flyvetider."
Flyver over forhindringerne
Fergus stod over for en del udfordringer med dette projekt. For det første ville det være problematisk at matche billeder på tværs af forskellige aktiviteter og lokaliteter. Det ville være svært nok at gøre med så hæsblæsende action, men i endnu højere grad når man flyver med dronen i en tæt skov.
En af de største udfordringer dukkede op, mens de filmede en kitesurfer i aktion. "Det var på vores femte flyvning", forklarer Fergus. "Dronen var oppe i ca. 5 meters højde og ca. 200 meter ude over havet, da den mistede strøm, men ikke helt. Den reagerede ikke på, at vi satte farten op, og sank langsomt ned i vandet, for aldrig at blive set igen." Fergus gætter på, at en af cellerne i det store flybatteri svigtede. Heldigvis var de forsikret og tilbage i luften kort tid efter. "Den nye drone har seks batterier i stedet for ét", tilføjer Fergus. "Så hvis ét batteri svigter nu, går flyet ikke ned!"
"Denne optagelse krævede en omhyggelig iscenesættelse af tre personers aktiviteter: dronepiloten, kameramanden og atleten, som vi filmede", fortsætter Fergus. "Alle tre skulle have timingen helt rigtig, hvilket var vanskeligt. Vi endte med at måtte tage hver optagelse ca. 20 gange for at få al action helt perfekt." EOS 5D Mark IV's driftssikkerhed og fleksibilitet viste sig uvurderlig og gav Fergus og hans team tillid til, at enhver optagelse, trioen gennemførte, ville blive fanget på smukkeste vis af kameraet.
"Lysforholdene udgjorde mange potentielle problemer", tilføjer Fergus. "Skoven var spættet af dybe skygger og meget skarpe højlysområder. Over land, hvis du har en rimelig klar himmel, ligger jorden i skygge, så man må dykke ned i skyggerne uden at tage pusten af højlysområderne. Over havet er der masser af punkter med reflekteret højlys. Alt dette er ret belastende for dynamikområde, eksponeringsrum og codec på et kamera, idet en given eksponering kan fungere godt i de lyse områder, men ikke i skygger, og omvendt. Hvis du tager stillbilleder, kan du løse problemet ved at tage RAW-billeder. Men når du optager video, skal du have så stort et eksponeringsrum som muligt for at få dynamikken til at se godt ud i efterbehandlingen. Det er her, at introduktionen af Canon Log på EOS 5D Mark IV har været så gavnlig, da det giver dig det eksponeringsrum."
Få gradueringen på plads
Det EOS 5D Mark IV, som Fergus og Nick monterede på dronen, var udstyret med et enkelt objektiv, et Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, som dækkede alle deres behov. "Video blev optaget i 4K med 30 fps og en lukkertid på 1/50", tilføjer Fergus. "Vi brugte en række blænder alt efter det generelle lysniveau, men et ND-filter blev også tilføjet til objektivet, hvis betingelserne var meget lyse."
"Vi optog ved ISO 400 det meste af tiden, undtagen når lyset faldt, så gik vi op til ISO 3200", forklarer Fergus. "Du får det optimale eksponeringsrum fra Canon Log ved ISO 400, helt op til 12 trin. Men en funktion, der gør Canon Log endnu nemmere at bruge, er, at du også kan aktivere View Assist for at få en idé om, hvordan optagelserne kan komme til at se ud efter graduering. Vi kunne også sende dette ud via kameraets HDMI-output til gyrolejet og overføre det trådløst med en opløsning på 1080p til skærmene nede på jorden. Det er svært at bedømme, når man gennemser native Canon Log, hvis man tværer skygger ud eller sprænger højlysområder, så View Assist er virkelig nyttigt, når man vil undgå dette, selvom den endelige graduering, man anvender, er lidt anderledes."
"... EOS 5D Mark IV kan nemt fungere som et B-kamera sammen med Canon Cinema EOS-kameraer."
For Fergus var den øgede videoopløsning i EOS 5D Mark IV den oprindelige grund til, at han købte kameraet, men dette er nu blevet udvidet med lanceringen af Canon Log. "Kunderne efterspørger i stigende grad 4K", forklarer han. "Men du får også det ekstra spillerum til beskæring i efterbehandlingen. Med Canon Log udvides den fleksibilitet yderligere. Du kan bruge Look-Up-Tables (LUT'er) som i C100 og C300. Disse LUT'er anvender en foruddefineret graduering på optagelserne, når du har behov for at kombinere optagelser fra flere kameraer. Vi har faktisk prøvet at bruge de samme LUT'er som i et C300, og optagelserne matcher rigtig godt. EOS 5D Mark IV kan nemt fungere som B-kamera sammen med Canon Cinema EOS-kameraer."
Med denne optagelse konverterede Fergus de oprindelige M-JPEG-optagelser optaget med et EOS 5D Mark IV i 4K til ProRes-format før import til Adobe Premiere Pro-redigeringssoftware, hvilket gav en mere ensartet og jævn afspilning. Den oprindelige 4K- fil er optaget med en meget solid datahastighed på 500Mbit/sek., og ProRes reducerer dette, så redigeringshardware og -software kan håndtere det uden problemer. "Man mister faktisk ikke rigtigt noget, hvis man konverterer ProRes til en version i højere kvalitet, fordi de originale optagelser er så gode", siger Fergus begejstret.
"Vi brugte Lumetri-gradueringsværktøjerne i Premiere Pro. På grund af de ekstremt varierende lysforhold graduerede vi hver optagelse for sig, men ved hjælp af et LUT med et stort dynamikområde som udgangspunkt. Derefter justerede vi kurver, skygger, højlysområder, hvidområder og farvemætning. Det var ikke voldsomt kompliceret eller arbejdskrævende at arbejde med optagelserne. Vi følte ikke, at vi var nødt til at gendanne noget tabt, og vi søgte heller ikke et særlig stiliseret udtryk. Det skulle være mere naturalistisk, så vi var mere fokuserede på at få det bedste frem i hvert billede."
Langt og fordelagtigt forhold
Fergus planlægger at gøre stor brug af de udvidede muligheder i EOS 5D Mark IV i fremtidige projekter. "For mig er det min arbejdshest. Jeg bruger kameraet dag ud og dag ind til stillbilleder og nu på en drone til både stillbilleder og video. Jeg har haft EOS 5D-kameraer siden det oprindelige, og de har altid været fuldstændigt driftssikre på deres rejser rundt i verden med mig. I denne uge vil jeg købe et undervandshus, så Mark IV kan komme med mig ud at dykke i Indonesien senere på året. Med de kontraster i lys og skygge, der er under vandet, vil Canon Log-funktionen også blive uvurderlig dér."
FLOW af Fergus Kennedy
Relateret indhold
Produkt
Dual Pixel RAW
Se, hvordan du kan bruge Dual Pixel RAW til mikrojustering, Bokeh Shift og reducering af ghosting.
Historie
Canon Log i aktion
Se, hvordan Fergus Kennedy anvendte Canon Log på 5D Mark IV til optagelse med drone.